Painovoiman havainnointi tanssiessa : tanssinopettajan hiljaisen tiedon välittäminen tanssijaopiskelijoille
Vähä-Vahe, Antti (2024)
Vähä-Vahe, Antti
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247569
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan painovoiman havainnoimiseen ja hyödyntämiseen liittyvää hiljaista tietoa tanssissa. Työssä vertaillaan identifikaatiota ja tekemällä oppimista painovoimaan liittyvän hiljaisen tiedon välittämisen tapoina.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kaksivaiheinen pedagoginen kokeilu kahden toisen asteen tanssialan koulutuksen opiskelijoille. Opetuskokeilussa kehitettiin opiskelijoiden taitoa havainnoida painovoimaa tanssissa. Toista vaihetta kehitettiin ensimmäisestä saadun palautteen ja tehtyjen havaintojen pohjalta.
Työhön kerättiin aineistoa kirjallisista lähteistä. Lisäksi aineistoa kerättiin opetuskokeilun aikana. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, keskustelua ja kirjallisia tehtäviä.
Opetuskokeilun perusteella identifikaatio ja tekemällä oppiminen toimivat parhaiten yhdessä. Tekemällä oppimisessa painovoiman havainnointiin päästiin nopeammin, mutta identifikaation avulla edistyminen oli varmempaa. Mielikuvien käytöstä ja äännähtelystä oli hyötyä hiljaisen tiedon opettamisessa.
Jatkossa opetuskokeilun materiaalia voisi hyödyntää esimerkiksi taiteen perusopetuksessa. Painovoiman lisäksi olisi mahdollista tarkastella jotakin toista fysikaalista ilmiötä ja sen ilmentymistä tanssissa.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kaksivaiheinen pedagoginen kokeilu kahden toisen asteen tanssialan koulutuksen opiskelijoille. Opetuskokeilussa kehitettiin opiskelijoiden taitoa havainnoida painovoimaa tanssissa. Toista vaihetta kehitettiin ensimmäisestä saadun palautteen ja tehtyjen havaintojen pohjalta.
Työhön kerättiin aineistoa kirjallisista lähteistä. Lisäksi aineistoa kerättiin opetuskokeilun aikana. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, keskustelua ja kirjallisia tehtäviä.
Opetuskokeilun perusteella identifikaatio ja tekemällä oppiminen toimivat parhaiten yhdessä. Tekemällä oppimisessa painovoiman havainnointiin päästiin nopeammin, mutta identifikaation avulla edistyminen oli varmempaa. Mielikuvien käytöstä ja äännähtelystä oli hyötyä hiljaisen tiedon opettamisessa.
Jatkossa opetuskokeilun materiaalia voisi hyödyntää esimerkiksi taiteen perusopetuksessa. Painovoiman lisäksi olisi mahdollista tarkastella jotakin toista fysikaalista ilmiötä ja sen ilmentymistä tanssissa.