Kokeellisten tanssielokuvien aika ja tila tarkastelussa : taidetekona tanssilyhytelokuva JÄLJET
Pellinen, Taru (2024)
Pellinen, Taru
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247571
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee kokeellisten tanssielokuvien aikaa ja tilaa. Tutkielma on kirjallinen osa Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian tanssinopettajan tutkinnon (AMK) opinnäytetyökokonaisuutta. Kirjallisen osuuden lisäksi työssä on taiteellinen osa, joka on kirjoittajan ohjaama ja koreografioima kokeellinen tanssilyhytelokuva JÄLJET (2024).
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, selvittää ja kokeilla millä keinoin aikaa ja tilaa voidaan manipuloida kokeellisissa tanssielokuvissa. Manipulaatiokeinoihin syvennytään kirjallisten lähteiden, taideteon prosessin sekä Maya Derenin A Study in Choreography for Camera (1945) ja Hilary Harrisin Nine Variations on a Dance Theme (1966) kokeellisten tanssielokuvien avulla. Näiden kahden merkittävän teoksen manipulointikeinot ovat toimineet taideteon inspiraationa.
Tutkimustyössä jäsennellään ja havainnoidaan elokuvallisin keinoin toteutettua ajan ja tilan manipulointia. Käytännössä keinoja, kuten hidastusta, käänteistä liikettä ja erilaisia kuvakulmia on kokeiltu JÄLJET-tanssielokuvan prosessissa. Kirjoittajan ymmärrys ajan ja tilan manipuloinnista, elokuvan mahdollisuuksista ja liikkeen kuvaamisesta on avartunut työn kautta.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, selvittää ja kokeilla millä keinoin aikaa ja tilaa voidaan manipuloida kokeellisissa tanssielokuvissa. Manipulaatiokeinoihin syvennytään kirjallisten lähteiden, taideteon prosessin sekä Maya Derenin A Study in Choreography for Camera (1945) ja Hilary Harrisin Nine Variations on a Dance Theme (1966) kokeellisten tanssielokuvien avulla. Näiden kahden merkittävän teoksen manipulointikeinot ovat toimineet taideteon inspiraationa.
Tutkimustyössä jäsennellään ja havainnoidaan elokuvallisin keinoin toteutettua ajan ja tilan manipulointia. Käytännössä keinoja, kuten hidastusta, käänteistä liikettä ja erilaisia kuvakulmia on kokeiltu JÄLJET-tanssielokuvan prosessissa. Kirjoittajan ymmärrys ajan ja tilan manipuloinnista, elokuvan mahdollisuuksista ja liikkeen kuvaamisesta on avartunut työn kautta.