Tienpintaheijasteominaisuuden hyödyntäminen jalankulkijan liikennevalo-opastimessa
Gloholm, Pihla (2024)
Gloholm, Pihla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237437
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerättiin tietoa tienpintaheijasteominaisuuden hyödyntämisestä jalankulkijan liikennevalo-opastimessa tällaisten valojen laajemman käytön mahdollistamiseksi Suomessa. Nykyisen tieliikennelain mukaan tienpintaheijastevalot vaativat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin myöntämän poikkeusluvan. Työssä kerättiin tausta- ja tutkimustietoa, jotta tienpintaheijastevalot voitaisiin ottaa huomioon tieliikennelakia päivitettäessä vuonna 2025. Työn toimeksiantaja on Normivalaistus Oy, ja Pohjoismaiden tie- ja liikennefoorumi PTL Ry on myöntänyt tälle opinnäytetyölle stipendin joulukuussa 2023.
Poikkeuslupa oli myönnetty opinnäytetyön kirjoittamishetkellä kolmeen kaupunkiin Suomessa, ja työssä haastateltiin näiden kaupunkien edustajia. Tienpintaheijastevaloista ei ole saatu kuntalaisilta juurikaan palautetta, mutta vähäinen saatu palaute on ollut myönteistä. Kaupunkien käyttökokemukset ovat olleet positiivisia. Kaupungit olisivat kiinnostuneita lisäämään tienpintaheijastevalojen lukumäärää, etenkin poikkeuslupaprosessin helpotuttua. Opinnäytetyön aikana todettiin, että Suomessa on ainakin viisi kaupunkia, jossa hyödynnettiin tienpintaheijasteominaisuutta jalankulkijan liikennevalo-opastimessa, mutta poikkeuslupaprosessin tarpeellisuudesta ei ole oltu tietoisia ja lupaa ei näin ollen ole haettu.
Työssä toteutettiin liikkujahaastattelu Tampereella. Saadut vastaukset olivat pääosin positiivisia, ja liikkujat kokivat tienpintaheijastevalojen lisäävän turvallisuuden tunnetta liikenteessä. Aiemmin toteutettu kysely Porissa on tuloksiltaan samankaltainen. Myös alakouluikäisille sekä heidän opettajilleen toteutetun koululaiskyselyn tulokset olivat pääosin positiivisia, ja koettu turvallisuudentunne lisääntyi tienpintaheijastevalojen myötä. Liikennekamerakuvaa analysoidessa todettiin, että tienpintaheijastevalo osoittaa jalankulkijalle pysähtymispaikan. Yli 71 % jalankulkijoista pysähtyi ennen tien pintaan heijastettua valoa.
Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa ei ole hyödynnetty jalankulkijan liikennevalo-opastimeen lisättyjä tienpintaheijastevaloja. Tällaisten jalankulkijaopastimien lisääminen edellyttäisi luvan hakemista maan viranomaisilta ainakin Norjassa sekä Tanskassa.
Tienpintaheijastevalosta havaittiin myös muita positiivisia puolia. Esimerkiksi VAROVA-valoon yhdistettynä voitaisiin mahdollisesti parantaa varoituslaitteen vaikuttavuutta, tai pyöräilyn reiteillä liikkumisesta tehdä sujuvampaa jo kauempaa erotettavan maahan heijastetun valon ansiosta. Esteettömyyden taso voisi nousta tienpintaheijastevaloja hyödyntämällä.
Poikkeuslupa oli myönnetty opinnäytetyön kirjoittamishetkellä kolmeen kaupunkiin Suomessa, ja työssä haastateltiin näiden kaupunkien edustajia. Tienpintaheijastevaloista ei ole saatu kuntalaisilta juurikaan palautetta, mutta vähäinen saatu palaute on ollut myönteistä. Kaupunkien käyttökokemukset ovat olleet positiivisia. Kaupungit olisivat kiinnostuneita lisäämään tienpintaheijastevalojen lukumäärää, etenkin poikkeuslupaprosessin helpotuttua. Opinnäytetyön aikana todettiin, että Suomessa on ainakin viisi kaupunkia, jossa hyödynnettiin tienpintaheijasteominaisuutta jalankulkijan liikennevalo-opastimessa, mutta poikkeuslupaprosessin tarpeellisuudesta ei ole oltu tietoisia ja lupaa ei näin ollen ole haettu.
Työssä toteutettiin liikkujahaastattelu Tampereella. Saadut vastaukset olivat pääosin positiivisia, ja liikkujat kokivat tienpintaheijastevalojen lisäävän turvallisuuden tunnetta liikenteessä. Aiemmin toteutettu kysely Porissa on tuloksiltaan samankaltainen. Myös alakouluikäisille sekä heidän opettajilleen toteutetun koululaiskyselyn tulokset olivat pääosin positiivisia, ja koettu turvallisuudentunne lisääntyi tienpintaheijastevalojen myötä. Liikennekamerakuvaa analysoidessa todettiin, että tienpintaheijastevalo osoittaa jalankulkijalle pysähtymispaikan. Yli 71 % jalankulkijoista pysähtyi ennen tien pintaan heijastettua valoa.
Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa ei ole hyödynnetty jalankulkijan liikennevalo-opastimeen lisättyjä tienpintaheijastevaloja. Tällaisten jalankulkijaopastimien lisääminen edellyttäisi luvan hakemista maan viranomaisilta ainakin Norjassa sekä Tanskassa.
Tienpintaheijastevalosta havaittiin myös muita positiivisia puolia. Esimerkiksi VAROVA-valoon yhdistettynä voitaisiin mahdollisesti parantaa varoituslaitteen vaikuttavuutta, tai pyöräilyn reiteillä liikkumisesta tehdä sujuvampaa jo kauempaa erotettavan maahan heijastetun valon ansiosta. Esteettömyyden taso voisi nousta tienpintaheijastevaloja hyödyntämällä.