Produktsortimentsanalys för en torrbruksfabriks produktionslinje
Karlsson, Niklas (2024)
Karlsson, Niklas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247626
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Saint-Gobain Weber Finlandin toimeksiannosta. Yritys valmistaa kuivatuotteita uudisrakentamiseen sekä korjaustarkoitukseen. Työn tarkoituksena oli analysoida heidän tuotevalikoimaansa yhdellä tuotantolinjalla jotta voitaisiin olla paremmin tietoisia siitä, miten eri tuotteet suoriutuvat tuotannossa tapahtuvien muutosten ja uusien tuotteiden myötä.
Tavoitteena oli selvittää kokonaiskustannukset, tuotantomäärät, kokonaismyynti sekä tuotantolinjalla valmistettujen tuotteiden hävikkiosuus.Tällä tavoin voitaisiin tarkastella ja vertailla tuotteita keskenään sekä ehkä poistaa joitain tuotteita tuotevalikoimasta jonka myötä voisi vapauttaa tuotantokapasiteettiä ja säästää rahaa.
Tutkimuksen tuloksissa on tehty erilaisia kaavioita jotka visuaalisesti kertovat
tuotantokustannusten ja tuotantomäärien muutoksista vuosien varrella. Lisäksi laadittiin Exceltaulukko joka sisältää kaikki tuotteet jotka analysoitiin jossa kerrotaan tuotteiden kokonaismyynti, kustannukset ja prosentuaalinen osuus kaikista eri tuotteista jotta tuoteitta voi verrata keskenään.
Tavoitteena oli selvittää kokonaiskustannukset, tuotantomäärät, kokonaismyynti sekä tuotantolinjalla valmistettujen tuotteiden hävikkiosuus.Tällä tavoin voitaisiin tarkastella ja vertailla tuotteita keskenään sekä ehkä poistaa joitain tuotteita tuotevalikoimasta jonka myötä voisi vapauttaa tuotantokapasiteettiä ja säästää rahaa.
Tutkimuksen tuloksissa on tehty erilaisia kaavioita jotka visuaalisesti kertovat
tuotantokustannusten ja tuotantomäärien muutoksista vuosien varrella. Lisäksi laadittiin Exceltaulukko joka sisältää kaikki tuotteet jotka analysoitiin jossa kerrotaan tuotteiden kokonaismyynti, kustannukset ja prosentuaalinen osuus kaikista eri tuotteista jotta tuoteitta voi verrata keskenään.