Kvalitetshantering och utvecklande utvärdering inom småbarnspedagogiken : en modell för Esbo svenska bildningstjänster
Bäckman, Johan (2024)
Bäckman, Johan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257729
Tiivistelmä
Det här verksamhetsinriktade arbetet är utfört i samarbete med Esbo svenska bildningstjänster (Svebi). Syftet med arbetet är att utveckla en kvalitetshanteringsmodell för den svenskspråkiga småbarnspedagogiken i Esbo, och skapa material som stöder småbarnspedagogikens ledning i ibruktagandet av modellen och i utvecklandet av organisationens kvalitetskultur. Arbetet utforskar begreppet kvalitet i en pedagogisk kontext och utformar en modell som baserar sig på principerna för ständig förbättring (PCDA) och utvecklande utvärdering. Kvalitetshanteringsmodellen har som ett centralt moment kvalitetsutvecklingssystemet Valssi, som tagits fram av Nationella centret för utbildningsutvärderings (NCU). Valssi består av en utvärderings- och utvecklingsprocess i tre steg som använder sig av enkätverktyg kring olika centrala teman inom småbarnspedagogiken. Enkäterna har utarbetats av NCU i samråd med ledande experter inom gängse område och de har alla en koppling till centrala indikatorer för hög kvalitet inom småbarnspedagogiken. Handboken, som är slutresultatet av det här arbetet, har skapats under loppet av ett ett-årigt projekt för svenska bildningstjänsterna i Esbo. Projektet finansierades i huvudsak genom undervisnings- och kulturministeriets specialstatsunderstöd. Arbetet följde Salonens konstruktivistiska modell för utvecklingsarbete. Materialet som inkluderades i handboken har under projektets lopp presenterats och utsatts för kritik av centrala intressenter som Svebis förvaltning, ledande daghemsföreståndare samt ledare inom småbarnspedagogik. Handboken innehåller en presentation av kvalitetshanteringsmodellen, instruktioner, referat samt länkar till vidare läsning. Dessutom innehåller handboken praktiskt lagt material som stöd för småbarnspedagogikens ledning i olika skeden av processen.