Vanhempien ja huoltajien näkemykset tekoälystä ja sen vaikutuksista lapsiin
Nero, Eemil (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia alaikäisten lasten vanhempien ja huoltajien havaitsemia konkreettisia uhkia, joita he liittävät tekoälyn vaikutukseen lastensa käyttäytymisessä. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin syventymään siihen millä tasolla vanhempien ja huoltajien tietämys on tekoälystä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pelastakaa Lapset ry, joka tarvitsi työnsä tueksi ajankohtaista tietoa tekoälyn vaikutuksista lapsiin erityisesti vanhempien ja huoltajien näkökulmasta, joka määritti aiheen rajauksen.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä, eli lapsen oikeuksia ja tekoälyä. Lisäksi tietoperusta käsittelee lapsille suunnattujen tekoälypalveluiden riskejä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, mikä kohdennettiin alaikäisten lasten vanhemmille ja huoltajille. Aineisto edusti ja oli painotettu vastaamaan erityisesti lasten vanhempia tässä ikäryhmässä, ja tämän takia vastaajiin viitataan vanhempina. Kyselytutkimuksen toteutti yhteiskunnallisiin tutkimuksiin keskittynyt markkinointidata- ja analytiikkayritys Kantar Public. Kyselyyn osallistui 832 vanhempaa ja sen toteutus tapahtui syyskuussa 2023. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä tietämys vanhemmilla on tekoälystä. Tutkimus myös selvitti, näkevätkö vanhemmat tekoälyn uhkana vai hyödyllisenä lapsilleen lapsen tulevaisuuden mahdollisuuksien, koulumenestyksen, hyvinvoinnin ja oikeuksien sekä yksityisyyden ja turvallisuuden osalta.
Tulokset osoittivat, että suurella osalla vanhemmista oli välttävä tietämys tekoälyn määritelmästä ja missä tekoälyä käytetään. Vanhemmat olivat myös huolissaan tekoälyn tulosta ja siitä, miten tekoäly tulee vaikuttamaan lastensa elämään. Tulokset myös osoittivat, että vanhemmat olivat pääosin enemmän huolissaan tekoälyn vaikutuksista lasten elämään, koulumenestykseen, hyvinvointiin ja oikeuksiin, sekä yksityisyyteen ja turvallisuuteen, kuin näkivät niissä hyötyjä. Eniten huolta aiheutti tekoälyn vaikutukset lasten yksityisyyteen ja turvallisuuteen. Vanhemmat olivat pääosin myönteisiä tekoälyn vaikutuksista lasten tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
Vanhempien sosiodemografinen tausta vaikutti heidän näkemyksiinsä. Vastaajien ikä vaikutti siihen, kuinka uhkaavana tekoäly nähtiin lasten elämässä. Mitä vanhempi vastaaja oli, sitä enemmän huolissaan hän oli tekoälystä. Poliittisesti enemmän vasemmalle itsensä sijoittavat vanhemmat taas kokivat tekoälyssä enemmän uhkia kuin oikealle sijoittuneet. Työväenluokkaan kuuluvat vastaajat näkevät enemmän kielteisiä piirteitä kuin muihin luokkiin kuuluvat. Erityisesti työväenluokkaan kuuluvat ja vastaajat, jotka olivat erityisen huolissaan tekoälyn kehityksestä, olivat eniten kielteisiä tekoälyn opetukseen koulussa.
Tulosten valossa niin vanhemmat kuin lapset hyötyisivät tekoälyyn sekä sen uhkiin ja mahdollisuuksiin liittyvästä tiedotuksesta ja/tai opetuksesta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä, eli lapsen oikeuksia ja tekoälyä. Lisäksi tietoperusta käsittelee lapsille suunnattujen tekoälypalveluiden riskejä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, mikä kohdennettiin alaikäisten lasten vanhemmille ja huoltajille. Aineisto edusti ja oli painotettu vastaamaan erityisesti lasten vanhempia tässä ikäryhmässä, ja tämän takia vastaajiin viitataan vanhempina. Kyselytutkimuksen toteutti yhteiskunnallisiin tutkimuksiin keskittynyt markkinointidata- ja analytiikkayritys Kantar Public. Kyselyyn osallistui 832 vanhempaa ja sen toteutus tapahtui syyskuussa 2023. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä tietämys vanhemmilla on tekoälystä. Tutkimus myös selvitti, näkevätkö vanhemmat tekoälyn uhkana vai hyödyllisenä lapsilleen lapsen tulevaisuuden mahdollisuuksien, koulumenestyksen, hyvinvoinnin ja oikeuksien sekä yksityisyyden ja turvallisuuden osalta.
Tulokset osoittivat, että suurella osalla vanhemmista oli välttävä tietämys tekoälyn määritelmästä ja missä tekoälyä käytetään. Vanhemmat olivat myös huolissaan tekoälyn tulosta ja siitä, miten tekoäly tulee vaikuttamaan lastensa elämään. Tulokset myös osoittivat, että vanhemmat olivat pääosin enemmän huolissaan tekoälyn vaikutuksista lasten elämään, koulumenestykseen, hyvinvointiin ja oikeuksiin, sekä yksityisyyteen ja turvallisuuteen, kuin näkivät niissä hyötyjä. Eniten huolta aiheutti tekoälyn vaikutukset lasten yksityisyyteen ja turvallisuuteen. Vanhemmat olivat pääosin myönteisiä tekoälyn vaikutuksista lasten tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
Vanhempien sosiodemografinen tausta vaikutti heidän näkemyksiinsä. Vastaajien ikä vaikutti siihen, kuinka uhkaavana tekoäly nähtiin lasten elämässä. Mitä vanhempi vastaaja oli, sitä enemmän huolissaan hän oli tekoälystä. Poliittisesti enemmän vasemmalle itsensä sijoittavat vanhemmat taas kokivat tekoälyssä enemmän uhkia kuin oikealle sijoittuneet. Työväenluokkaan kuuluvat vastaajat näkevät enemmän kielteisiä piirteitä kuin muihin luokkiin kuuluvat. Erityisesti työväenluokkaan kuuluvat ja vastaajat, jotka olivat erityisen huolissaan tekoälyn kehityksestä, olivat eniten kielteisiä tekoälyn opetukseen koulussa.
Tulosten valossa niin vanhemmat kuin lapset hyötyisivät tekoälyyn sekä sen uhkiin ja mahdollisuuksiin liittyvästä tiedotuksesta ja/tai opetuksesta.