Kehittyvän sovellusasiantuntijan oppimispäiväkirja
Virta, Julia (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237454
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli seurata osaamisen kehittymistä sovellusasiantuntijana palvelupisteessä ja työn merkitystä hyvinvointialueen tukemisessa. Opinnäytetyössä tarkastellaan, kuinka sovellusasiantuntijan tehtävät lisäsivät aiempaa osaamista sekä tietoa eri aihealueista. Opinnäytetyössä tarkastellaan oppimispäiväkirjan vaikutusta henkilökohtaiseen ammatilliseen kehittymiseen ja asiakkaiden tyytyväisyyteen hyvinvointialueella. Oppimispäiväkirjassa käsitellään päivittäisiä laiteongelmia sekä järjestelmien toiminnallisuuksia. Opinnäytetyö perustuu palvelupisteen käytännön kokemuksiin, ja on muodoltaan oppimispäiväkirja. Opinnäytetyö tehtiin kahdeksan viikon seurantajakson pohjalta, josta kerättiin teoriaosuudet tutkielman sisällöksi, jotka tuli useasti työssä esille. Opinnäytetyössä seurattiin viikoittaista suoriutumista sovellusasiantuntijan työtehtävistä sekä asetetuista tavoitteista. Viikkojen tavoitteet saavutettiin ja huomattiin kehitystä vaikeimmissakin asiantuntijan tehtävissä. Opinnäytetyöhön valittiin teoriaosuudeksi monivaiheinen tunnistautuminen, autentikointi sekä verkkojen etäyhteydet VPN ja VDI. Aiheet kerättiin viikkojen aikana käydyistä ongelmista sekä siitä, paljonko työtehtäviä kokonaisuudessaan oli tullut vastaan koko tutkielman aikana. Ammatillinen kehitys tuli parhaiten ilmi päiväkirjan myötä. Viikoittaisten työtehtävien myötä huomasi, paljonko ongelmia kertyi sekä kuinka paljon toistui samankaltaisia ongelmia viikosta toiseen. Seurantaviikot paransivat huomattavasti kehitystä sovellusasiantuntijan roolissa. Oppimispäiväkirja osoitti laajaa ymmärrystä työtehtävistä sovellusasiantuntijana sekä se, millaisia ongelmia hyvinvointialueella tulee vastaan päivittäin. The purpose of this thesis was to monitor the development of competence as an application specialist at a service point and the significance of the work in supporting the well-being sector. The thesis examines how the tasks of an application specialist increased previous expertise as well as knowledge in various subject areas. The thesis examines the impact of a learning journal on personal professional development and customer satisfaction in the well-being area. The learning journal addresses daily equipment issues and system functionalities. The thesis is based on practical experiences at the service point and takes the form of a learning journal. The thesis was based on an 8-week monitoring period, during which theoretical aspects were collected from the content of the study, which often emerged during the work. In the thesis, weekly performance in the tasks of an application specialist and the set objectives were monitored. The goals for each week were achieved, and progress was observed even in the most challenging expert tasks. For the theoretical framework of the thesis, multifactor authentication and authentication, as well as remote connections via VPN and VDI, were selected. The topics were gathered from the issues encountered during the weeks and from the overall volume of tasks encountered throughout the entire thesis. Professional development was best reflected through the diary entries. Through the weekly tasks, it became apparent how many issues accumulated and how many similar problems recurred from week to week. The monitoring weeks significantly improved development in the role of an application specialist. The learning journal demonstrated a comprehensive understanding of the tasks of an application specialist and the types of problems encountered daily in the well-being area.