Opetusvideo ja tietotesti kirurgisesta käsien pesusta ja desinfektiosta
Huurre, Anni; Al_Khafaji, Rida (2024)
Huurre, Anni
Al_Khafaji, Rida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257715
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo ja tietotesti kirurgisesta käsien pesusta ja desinfektiosta. Tavoitteena on edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista tuottamalla innovatiivinen, moderni ja saavutettava video sekä tietotesti opitun kertaamisen tueksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulun Innovative, equally accessible teaching model for infection control: from nursing students to the general public - Erasmus hanke.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka teoreettinen viitekehys koottiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena (n=19). Teoreettinen viitekehys koottiin soveltaen systemaattista tiedonhakua sähköisistä tietokannoista sekä aiheeseen liittyvästä painetusta kirjallisuudesta tietoa etsimällä. Työn suunnittelussa ja toteutuksessa tehtiin tiivistä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyön tuotokset ovat kirurgisen käsien pesun ja desinfektion opetusvideo ja tietotesti. Videon kesto on 5 minuuttia 15 sekuntia. Videon läpi kulkee tekstitys ja äänitys englannin kielellä saavutettavuuden varmistamiseksi. Tietotestiin luotiin 11 oikein/väärin -kysymystä sekä kirurgisen käsien desinfektion vaiheiden kuvajärjestelytehtävä. The purpose of the thesis was to develop learning material of surgical hand washing and disinfection. The aim of the thesis is to further the learning process of nursing students by developing an innovative, modern and inclusive learning video and a quiz for learners to test their knowledge on the topic. The thesis is part of the Innovative, equally accessible teaching model for infection control: from nursing students to the general public - Erasmus project, administered by Turku University of Applied Sciences.
The thesis was conducted as a practical thesis, the theoretical framework of which is based on a literature review (n=19). The theoretical framework was gathered by applying systematic information retrieval using academic databases and by reading printed literature related to the topic. Close cooperation with the client was made during the whole process.
A video was created as learning material to teach surgical hand washing and disinfection techniques. The duration of the video is 5 minutes and 15 seconds. To ensure accessibility the video has subtitles and a voice-over in English. The quiz has 11 true/false -questions and a task where the learner needs to put steps of surgical hand disinfection in the right order.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka teoreettinen viitekehys koottiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena (n=19). Teoreettinen viitekehys koottiin soveltaen systemaattista tiedonhakua sähköisistä tietokannoista sekä aiheeseen liittyvästä painetusta kirjallisuudesta tietoa etsimällä. Työn suunnittelussa ja toteutuksessa tehtiin tiivistä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyön tuotokset ovat kirurgisen käsien pesun ja desinfektion opetusvideo ja tietotesti. Videon kesto on 5 minuuttia 15 sekuntia. Videon läpi kulkee tekstitys ja äänitys englannin kielellä saavutettavuuden varmistamiseksi. Tietotestiin luotiin 11 oikein/väärin -kysymystä sekä kirurgisen käsien desinfektion vaiheiden kuvajärjestelytehtävä.
The thesis was conducted as a practical thesis, the theoretical framework of which is based on a literature review (n=19). The theoretical framework was gathered by applying systematic information retrieval using academic databases and by reading printed literature related to the topic. Close cooperation with the client was made during the whole process.
A video was created as learning material to teach surgical hand washing and disinfection techniques. The duration of the video is 5 minutes and 15 seconds. To ensure accessibility the video has subtitles and a voice-over in English. The quiz has 11 true/false -questions and a task where the learner needs to put steps of surgical hand disinfection in the right order.