Tulevaisuuden ajoneuvojen- ja off-road työkoneiden pakokaasupäästönormien tilannekatsaus : EU Euro 7, sekä US Tier 5
Ränttilä, Olli (2024)
Ränttilä, Olli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä katsaus tuleviin Euroopan EU Euro 7 ja Yhdysvaltojen US Tier 5 päästöluokkiin. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Turun Ammattikorkeakoulu Oy:n Moottori- ja voimalinjalaboratorio. Selvitettävänä oli, millaisia muutoksia uudessa päästöluokassa on aikaisempiin päästöluokkiin verrattuna, sekä millaiset ovat vaikutukset kuluttajiin. Tavoitteena on myös tutustua päästölaitteiden kehitykseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin millaisia muita päästöjä ajoneuvoista tullaan mittaamaan. Näitä ovat mm. rengas- ja jarrujen aiheuttamat hiukkaspäästöt. Myös sähkö- ja hybridiautojen akustojen eliniälle tulee vaatimuksia, jolla pyritään luomaan kuluttajalle luottamusta sähköautojen akkuihin ja pyritään pienentämään akustojen valmistuksessa vaadittavien raaka-aineiden käytön tarvetta.
Aihe vaatii lisäätutkimusta, kun päästöluokat ovat valmiit ja tutkimustuloksia on julkaistu enemmän. Moottori- ja ajoneuvovalmistajien tutkimustuloksia, sekä päästölaite ratkaisuja oli tässä vaiheessa vaikea löytää, koska päästöluokat ovat vielä kesken. The aim of this thesis was to give an overview of future European EU Euro 7 and US Tier 5 emission classes in the United States. The supervisor for the thesis was the Engine and Power Line Laboratory of Turku University of Applied Sciences Ltd. The purpose was to find out what kind of changes there will be in the new emission class compared to previous emission classes, as well as what the effects will be on consumers. The aim was also to study with the development of emission devices.
The thesis examined what other emissions from vehicles will be measured in addition to exhaust emissions. These include particulate emissions from tires and brakes. There will also be requirements for the battery life of electric and hybrid cars, which aim to create consumer confidence in the batteries of electric cars and to reduce the need to use the raw materials required in the manufacture of batteries.
The topic requires more research when the emission categories are ready and more results have been published. Research results from engine and vehicle manufacturers, as well as emission device solutions, were difficult to find at this stage, because emission classes are still in progress.
Opinnäytetyössä selvitettiin millaisia muita päästöjä ajoneuvoista tullaan mittaamaan. Näitä ovat mm. rengas- ja jarrujen aiheuttamat hiukkaspäästöt. Myös sähkö- ja hybridiautojen akustojen eliniälle tulee vaatimuksia, jolla pyritään luomaan kuluttajalle luottamusta sähköautojen akkuihin ja pyritään pienentämään akustojen valmistuksessa vaadittavien raaka-aineiden käytön tarvetta.
Aihe vaatii lisäätutkimusta, kun päästöluokat ovat valmiit ja tutkimustuloksia on julkaistu enemmän. Moottori- ja ajoneuvovalmistajien tutkimustuloksia, sekä päästölaite ratkaisuja oli tässä vaiheessa vaikea löytää, koska päästöluokat ovat vielä kesken.
The thesis examined what other emissions from vehicles will be measured in addition to exhaust emissions. These include particulate emissions from tires and brakes. There will also be requirements for the battery life of electric and hybrid cars, which aim to create consumer confidence in the batteries of electric cars and to reduce the need to use the raw materials required in the manufacture of batteries.
The topic requires more research when the emission categories are ready and more results have been published. Research results from engine and vehicle manufacturers, as well as emission device solutions, were difficult to find at this stage, because emission classes are still in progress.