Musiikkikasvatusta oppijan tahtiin
Editoija
Aarnio, Hanna-Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-423-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-423-4
Tiivistelmä
Suomalaiset musiikkipedagogiikan ammattilaiset kohtaavat oppilaitaan suurella sydämellä ja omistautumisella. Opetussuunnitelmat uudistuvat ja oppilaat muuttuvat, mutta opettajina toimivat samat ihmiset näiden uudistusten jälkeenkin. Välillä oman pedagogisen ajattelun kehittäminen uudistusten tahdissa ja uusien työtapojen käyttöönotto haastavat niin opettajia kuin oppilaitoksiakin.
Musiikkioppilaitokset kävivät läpi suuren opetussuunnitelmauudistuksen vuoden 2017 jälkeen, kun Opetushallitus (2017) julkaisi uudet Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Tämä uudistus ja sen taustalla oleva pedagoginen ajattelu vaikuttivat musiikinopetusalan toimintaan laajasti.
Musiikin poluilla – pedagogin työkaluja opettamiseen ja vuorovaikutukseen -täydennyskoulutukset järjestettiin Metropolia Ammattikorkeakoulussa vuosina 2022 ja 2023. Musiikin poluille haluttiin mukaan sisältöjä sellaisista teemoista, jotka aiheuttivat paljon keskustelua kentällä OPS-uudistuksen yhteydessä.
Näitä teemoja olivat: ryhmä oppimisen tukena, musiikin hahmottamisen ja kuuntele¬misen integrointi soitonopetukseen, improvisointi ja luova musiikin tuot¬taminen, musiikki kuuluu kaikille – yhdenvertainen ja oppijalähtöinen pedagogiikka sekä yksilölliset oppimispolut musiikissa ja opettajan intentiot. Tämä julkaisu jatkaa näiden teemojen pohdintaa.
Musiikkioppilaitokset kävivät läpi suuren opetussuunnitelmauudistuksen vuoden 2017 jälkeen, kun Opetushallitus (2017) julkaisi uudet Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Tämä uudistus ja sen taustalla oleva pedagoginen ajattelu vaikuttivat musiikinopetusalan toimintaan laajasti.
Musiikin poluilla – pedagogin työkaluja opettamiseen ja vuorovaikutukseen -täydennyskoulutukset järjestettiin Metropolia Ammattikorkeakoulussa vuosina 2022 ja 2023. Musiikin poluille haluttiin mukaan sisältöjä sellaisista teemoista, jotka aiheuttivat paljon keskustelua kentällä OPS-uudistuksen yhteydessä.
Näitä teemoja olivat: ryhmä oppimisen tukena, musiikin hahmottamisen ja kuuntele¬misen integrointi soitonopetukseen, improvisointi ja luova musiikin tuot¬taminen, musiikki kuuluu kaikille – yhdenvertainen ja oppijalähtöinen pedagogiikka sekä yksilölliset oppimispolut musiikissa ja opettajan intentiot. Tämä julkaisu jatkaa näiden teemojen pohdintaa.