Kaasujen ja dieselöljyjen ilmasto- ja kuluvaikutukset maantielogistiikassa
Kaarikivi, Ronja (2024)
Kaarikivi, Ronja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257765
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä maa- ja biokaasun sekä fossiilisen ja uusiutuvan dieselin ilmastovaikutuksiin ja kulurakenteeseen maantielogistiikassa. Tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, mikä työssä käsitellyistä polttoaineista on ympäristöystävällisin ja taloudellisesti kannattavin.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullista menetelmää käyttäen. Taloudellista näkökulmaa haettiin toteuttamalla kysely eri kokoisille logistiikkayrityksille ympäri Suomen, kysely lähetettiin kaikkiaan 43 eri yritykselle sähköpostitse ja vastauksia saatiin seitsemän kappaletta. Tutkimusta varten oltiin myös yhteydessä Nesteeseen sekä Gasumiin polttoaineiden hintatietoja varten.
Verkkoaineiston avulla pyrittiin selvittämään tässä työssä käsiteltyjen polttoaineiden ilmastovaikutuksia sekä sitä, millä keinoin päästöjä pyritään vähentämään. Aineiston avulla verrattiin myös käsiteltyjen polttoaineiden ilmastovaikutuksia toisiinsa niiltä osin kuin se oli mahdollista.
Taloudellisen näkökulman saaminen jäi vajavaiseksi kyselyn vähäisen vastaajamäärän takia. Siitä huolimatta vastauksista oli mahdollista tehdä joitakin hataria johtopäätöksiä, joiden painoarvoa täytyy kuitenkin kriittisesti arvioida.
Päästöjen vähentämisen kannalta soveltuvimmat polttoaineet ovat biokaasu sekä uusiutuva diesel. Soveltuvuus ja taloudellisuus puoltavat perinteistä fossiilista dieseliä, koska kaasun ja HVO-dieselin jakeluinfra ei ole riittävällä tasolla kattamaan koko maata. HVO-diesel on huomattavasti kalliimpaa käyttää kuin perinteinen diesel ja kaikki autovalmistajat eivät hyväksy sen käyttöä ajoneuvoissaan.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullista menetelmää käyttäen. Taloudellista näkökulmaa haettiin toteuttamalla kysely eri kokoisille logistiikkayrityksille ympäri Suomen, kysely lähetettiin kaikkiaan 43 eri yritykselle sähköpostitse ja vastauksia saatiin seitsemän kappaletta. Tutkimusta varten oltiin myös yhteydessä Nesteeseen sekä Gasumiin polttoaineiden hintatietoja varten.
Verkkoaineiston avulla pyrittiin selvittämään tässä työssä käsiteltyjen polttoaineiden ilmastovaikutuksia sekä sitä, millä keinoin päästöjä pyritään vähentämään. Aineiston avulla verrattiin myös käsiteltyjen polttoaineiden ilmastovaikutuksia toisiinsa niiltä osin kuin se oli mahdollista.
Taloudellisen näkökulman saaminen jäi vajavaiseksi kyselyn vähäisen vastaajamäärän takia. Siitä huolimatta vastauksista oli mahdollista tehdä joitakin hataria johtopäätöksiä, joiden painoarvoa täytyy kuitenkin kriittisesti arvioida.
Päästöjen vähentämisen kannalta soveltuvimmat polttoaineet ovat biokaasu sekä uusiutuva diesel. Soveltuvuus ja taloudellisuus puoltavat perinteistä fossiilista dieseliä, koska kaasun ja HVO-dieselin jakeluinfra ei ole riittävällä tasolla kattamaan koko maata. HVO-diesel on huomattavasti kalliimpaa käyttää kuin perinteinen diesel ja kaikki autovalmistajat eivät hyväksy sen käyttöä ajoneuvoissaan.