Virtuaalisuus osana tapahtumia : alueellinen kiinnostus ja osaaminen
Tuunainen, Marjut (2024)
Tuunainen, Marjut
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404247670
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin VIBIOL – Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa Etelä-Pohjanmaalle -hankkeelle. Hanketta hallinnoi Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja hanke toteutettiin yhteistyössä Into Seinäjoen kanssa. Hankkeen tavoitteena oli löytää uusia tapoja hyödyntää virtuaalisuutta tapahtumissa ja kehittää uusia yritysyhteistyömalleja ja sitä kautta luoda uusia virtuaalisia elämyksiä alueelle. Opinnäytetyössä tutkittiin yrityksien kiinnostusta virtuaalisuuteen, virtuaalitapahtumiin ja virtuaalitapahtumien yritysyhteistyötoimintaan tai sponsoreiksi sekä arvioitiin yritysten virtuaalista osaamista. Tutkimustuloksien perusteella tuotettiin kehittämissuunnitelma, jonka tavoitteena on luoda hyviä neuvoja virtuaalitapahtumien järjestämiseen ja auttaa Into Seinäjokea jatkossa kehittämään tapahtumien asiakaskokemusta. Kehittämissuunnitelmalla on myös mahdollisuus saada kehitettyä tapahtumatuotantoa.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Tutkimustuloksia kerättiin kyselyillä ja haastatteluilla. Kahta eri henkilöä haastateltiin virtuaalitapahtumista, joita he ovat järjestäneet. Into Seinäjoen asiakasyrityksille lähetettiin myös kaksi eri sisällöllistä kyselyä: toinen kysely selvitti yrityksien kiinnostuksen ja osaamisen tasoa virtuaalitapahtumiin sekä toinen kysely kartoitti yritysyhteistyömahdollisuuksia ja sponsoreita virtuaalitapahtumalle. Kyselylomakkeita palautui kahdesta kyselystä yhteensä 35 kpl. Niistä 7 kpl oli vastauksia yritysyhteistyötä ja sponsorointimalleja koskevaan kyselyyn, mutta analysoinnissa on myös hyödynnetty lisäksi Into Seinäjoen tekemää kyselyä, jossa vastaajia oli 79 kpl. Kyselyn vastaajat olivat Into Seinäjoen kanssa yhteistyössä toimivia yrittäjiä, jotka oli kutsuttu Into Seinäjoen virtuaaliteemaisiin tapahtumiin. Tapahtumissa on osallistujien kesken toteutettu virtuaalisuuteen liittyvä kysely nimeltään Kokijakysely.
Tulokset osoittivat, että virtuaalitapahtumat ovat tulleet jäädäkseen, vaikkakin kiinnostus niitä kohtaan on hieman laskenut vuosista 2020 ja 2021, jolloin koronapandemia vauhditti virtuaalitapahtumien syntymistä. Kiinnostuksen suurin muutos johtuu siitä, että edellä mainittujen vuosien jälkeen on saanut taas järjestää livetapahtumia ja ihmiset ovat taas innolla halunneet osallistua niihin pitkästä aikaa ihan paikan päällä. Tulevaisuudessa onkin odotettavissa yhä enemmän hybriditapahtumia, joihin saa osallistua joko livenä tai etänä. Yritysyhteistyön ja sponsoroinnin kiinnostus virtuaalitapahtumia kohtaan jäi odotettua vaisummaksi pk-yrityksien vähäisten sponsorointimahdollisuuksien vuoksi.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Tutkimustuloksia kerättiin kyselyillä ja haastatteluilla. Kahta eri henkilöä haastateltiin virtuaalitapahtumista, joita he ovat järjestäneet. Into Seinäjoen asiakasyrityksille lähetettiin myös kaksi eri sisällöllistä kyselyä: toinen kysely selvitti yrityksien kiinnostuksen ja osaamisen tasoa virtuaalitapahtumiin sekä toinen kysely kartoitti yritysyhteistyömahdollisuuksia ja sponsoreita virtuaalitapahtumalle. Kyselylomakkeita palautui kahdesta kyselystä yhteensä 35 kpl. Niistä 7 kpl oli vastauksia yritysyhteistyötä ja sponsorointimalleja koskevaan kyselyyn, mutta analysoinnissa on myös hyödynnetty lisäksi Into Seinäjoen tekemää kyselyä, jossa vastaajia oli 79 kpl. Kyselyn vastaajat olivat Into Seinäjoen kanssa yhteistyössä toimivia yrittäjiä, jotka oli kutsuttu Into Seinäjoen virtuaaliteemaisiin tapahtumiin. Tapahtumissa on osallistujien kesken toteutettu virtuaalisuuteen liittyvä kysely nimeltään Kokijakysely.
Tulokset osoittivat, että virtuaalitapahtumat ovat tulleet jäädäkseen, vaikkakin kiinnostus niitä kohtaan on hieman laskenut vuosista 2020 ja 2021, jolloin koronapandemia vauhditti virtuaalitapahtumien syntymistä. Kiinnostuksen suurin muutos johtuu siitä, että edellä mainittujen vuosien jälkeen on saanut taas järjestää livetapahtumia ja ihmiset ovat taas innolla halunneet osallistua niihin pitkästä aikaa ihan paikan päällä. Tulevaisuudessa onkin odotettavissa yhä enemmän hybriditapahtumia, joihin saa osallistua joko livenä tai etänä. Yritysyhteistyön ja sponsoroinnin kiinnostus virtuaalitapahtumia kohtaan jäi odotettua vaisummaksi pk-yrityksien vähäisten sponsorointimahdollisuuksien vuoksi.