Markkinointisuunnitelma ravintolalle Helsingissä
Vanakoski, Vilja (2024)
Vanakoski, Vilja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257767
Tiivistelmä
Opinnäytetyön sisältö koostuu markkinointisuunnitelman luomisesta helsinkiläiselle ravintolalle. Yritystä käsitellään anonyymisti, jolloin siihen viitataan yrityksenä X tai kohdeyritys. Tarve markkinointisuunnitelman luomisesta syntyi sen puutteen takia. Opinnäytetyön sisältö koostuu johdan-nosta, tietoperusta, markkinointisuunnitelman luomisesta, valmiin työn esittelystä sekä oman oppimisen arvioimisesta. Opinnäytetyön liitteenä on markkinointisuunnitelma opas. Opinnäytetyön laatiminen on aloitettu 5.2.2024.
Ensimmäinen osa tietoperustasta koostuu markkinointi käsitteen esittelystä, ja syventyy markkinoinnin kanavoihin, mainontaan ja markkinointiviestinnän muotoihin. Segmentointi on myös osa ensimmäistä tietoperustan osuutta. Toinen osa tietoperustasta keskittyy markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä hakukoneoptimointiin.
Markkinointisuunnitelman luomisen kuvaaminen käsittelee lähtötilannetta, markkinointisuunnitelman suunnitteluvaihetta sekä lopullisia valintoja sekä toteutusta.
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena, josta syntyvä produktio on markkinointisuunnitelma opas yritykselle X. Tavoitteena on luoda markkinointisuunnitelma, joka on helppokäyttöinen, luo hyötyä sekä auttaa hahmottamaan markkinointia laajempana kokonaisuutena. Alatavoitteina on sopivien markkinointikanavien löytäminen, markkinoinnin tekeminen helpommin lähestyttäväksi ja mahdollisten asiakassegmenttien tunnistaminen. Markkinointisuunnitelma opas on luotu Canva- työkalun avulla, hyödyntäen tietoperustaa. Markkinointisuunnitelma opas pitää sisällään SMART-kaavion, ostajapersoonan, kilpailija-analyysin ja markkinoinnin vuosikellon.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä on ravintolan markkinointi, markkinointi keinot ja kanavat, sosiaalinen media sekä markkinoinnin suunnittelu. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan vain markkinointisuunnitelman luomista, eikä siitä käy ilmi suunnitelman ottamista käytäntöön.
Opinnäytetyön liitteenä on markkinointisuunnitelma opas, jota yritys X voi hyödyntää markkinoinnissaan.
Ensimmäinen osa tietoperustasta koostuu markkinointi käsitteen esittelystä, ja syventyy markkinoinnin kanavoihin, mainontaan ja markkinointiviestinnän muotoihin. Segmentointi on myös osa ensimmäistä tietoperustan osuutta. Toinen osa tietoperustasta keskittyy markkinointiin sosiaalisessa mediassa sekä hakukoneoptimointiin.
Markkinointisuunnitelman luomisen kuvaaminen käsittelee lähtötilannetta, markkinointisuunnitelman suunnitteluvaihetta sekä lopullisia valintoja sekä toteutusta.
Opinnäytetyö toteutetaan toiminnallisena, josta syntyvä produktio on markkinointisuunnitelma opas yritykselle X. Tavoitteena on luoda markkinointisuunnitelma, joka on helppokäyttöinen, luo hyötyä sekä auttaa hahmottamaan markkinointia laajempana kokonaisuutena. Alatavoitteina on sopivien markkinointikanavien löytäminen, markkinoinnin tekeminen helpommin lähestyttäväksi ja mahdollisten asiakassegmenttien tunnistaminen. Markkinointisuunnitelma opas on luotu Canva- työkalun avulla, hyödyntäen tietoperustaa. Markkinointisuunnitelma opas pitää sisällään SMART-kaavion, ostajapersoonan, kilpailija-analyysin ja markkinoinnin vuosikellon.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä on ravintolan markkinointi, markkinointi keinot ja kanavat, sosiaalinen media sekä markkinoinnin suunnittelu. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan vain markkinointisuunnitelman luomista, eikä siitä käy ilmi suunnitelman ottamista käytäntöön.
Opinnäytetyön liitteenä on markkinointisuunnitelma opas, jota yritys X voi hyödyntää markkinoinnissaan.