Nuorten aikuisten mielikuva ruoka- ja elintarvikemyynnin automatisoinnista
Johansson, Pernilla; Kauhanen, Liisa (2024)
Johansson, Pernilla
Kauhanen, Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257805
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kahden Haaga-Helian restonomiopiskelijan tekemä tutkimus, jossa tutkitaan nuorten aikuisten suhtautumista ruoka-automaatteihin ja palveluiden digitalisoitumiseen. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, mitä mieltä nuoret aikuiset ovat automatisaatiosta ruoan- ja elintarvikkeiden myynnissä. Työn alaongelmana oli tutkia, suosivatko millenniaalit itsepalvelua suhteessa perinteisiin palveluihin ja millainen mielikuva nuorilla aikuisilla on ruoka-automaateista. Tutkimus suoritettiin kyselyllä sekä strukturoidulla haastattelulla ja vastaajat rajattiin 18–35-vuotiaisiin. Tutkimuksessa ei tutkittu välipala-automaatteja vaan tarkasteltiin elintarvike- ja valmisruoka-automaatteja.
Ruoka-automaatit ovat automaatteja, jotka tarjoavat laajan valikoiman elintarvikkeita ja valmiita ruoka-annoksia. Ne ovat auki ympäri vuorokauden, tarjoten vaivattoman ostokokemuksen hyödyntäen itsepalvelua. Itsepalvelu luo nopean ja helpon asiakaskokemuksen ja digitalisaatio hyödyntää teknologiaa helpottaakseen palvelua. Molemmilla on etunsa, mutta niillä on myös haasteita, kuten lisääntynyt varastelu ja yksityistietojen leviämisen huoli. Kilpailuedun näkökulmasta ruoka-automaateissa korostuu toiminnallinen etu ja fokusoituminen tiettyyn segmenttiin, kuten 24/7-palvelu ja saatavuus paikoissa, joissa ruokakauppoja ja ravintoloita on vähän tai ei ollenkaan.
Asiakaskokemus on asiakkaan mielikuva yrityksestä tai palvelusta. Hyvä asiakaskokemus on yrityksille tärkeää, sillä sen avulla voi luoda kestäviä asiakassuhteita. Asiakaskokemusta voidaan mitata eri mittareilla, kuten Net Promoter Scorella (NPS), joka kertoo asiakkaan halukkuutta suositella palvelua toiselle henkilölle.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2023 ja keväällä 2024. Tietoperusta koottiin syksyllä ja kyselytutkimus suoritettiin marraskuussa. Kyselyn jälkeen vuoden vaihteessa tehtiin haastattelut. Aineisto analysoitiin keväällä 2024.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta eri tutkimusmenetelmää, joista kvantitatiivinen oli internetkysely, jossa kerättiin ajatuksia 112 vastaajalta opinnäytetyön aihetta kohtaan. Tämän lisäksi tutkittiin tarkemmin kuuden henkilön tottumuksia ja mielikuvia tulevaisuuden näkymistä ruoka-automaatteja, digitalisaatiota sekä automatisointia kohtaan, hyödyntämällä kvalitatiivisen tutkimuksen mukaista teemahaastattelua.
Tuloksista saatiin selville, että millenniaaleilla on edelleen hieman ennakkoluuloja ruoka-automaatteja kohtaan. Näkemys itsepalvelusta on positiivinen ja sitä hyödynnetään paljon arjessa. Suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä, että toivovat asiakaspalvelijan olevan paikalla etenkin ongelmatilanteissa. Tätä tutkimusta voi hyödyntää, jos aikeena on hyödyntää automatisaatiota ja digitalisaatiota yrityksessä.
Ruoka-automaatit ovat automaatteja, jotka tarjoavat laajan valikoiman elintarvikkeita ja valmiita ruoka-annoksia. Ne ovat auki ympäri vuorokauden, tarjoten vaivattoman ostokokemuksen hyödyntäen itsepalvelua. Itsepalvelu luo nopean ja helpon asiakaskokemuksen ja digitalisaatio hyödyntää teknologiaa helpottaakseen palvelua. Molemmilla on etunsa, mutta niillä on myös haasteita, kuten lisääntynyt varastelu ja yksityistietojen leviämisen huoli. Kilpailuedun näkökulmasta ruoka-automaateissa korostuu toiminnallinen etu ja fokusoituminen tiettyyn segmenttiin, kuten 24/7-palvelu ja saatavuus paikoissa, joissa ruokakauppoja ja ravintoloita on vähän tai ei ollenkaan.
Asiakaskokemus on asiakkaan mielikuva yrityksestä tai palvelusta. Hyvä asiakaskokemus on yrityksille tärkeää, sillä sen avulla voi luoda kestäviä asiakassuhteita. Asiakaskokemusta voidaan mitata eri mittareilla, kuten Net Promoter Scorella (NPS), joka kertoo asiakkaan halukkuutta suositella palvelua toiselle henkilölle.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2023 ja keväällä 2024. Tietoperusta koottiin syksyllä ja kyselytutkimus suoritettiin marraskuussa. Kyselyn jälkeen vuoden vaihteessa tehtiin haastattelut. Aineisto analysoitiin keväällä 2024.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta eri tutkimusmenetelmää, joista kvantitatiivinen oli internetkysely, jossa kerättiin ajatuksia 112 vastaajalta opinnäytetyön aihetta kohtaan. Tämän lisäksi tutkittiin tarkemmin kuuden henkilön tottumuksia ja mielikuvia tulevaisuuden näkymistä ruoka-automaatteja, digitalisaatiota sekä automatisointia kohtaan, hyödyntämällä kvalitatiivisen tutkimuksen mukaista teemahaastattelua.
Tuloksista saatiin selville, että millenniaaleilla on edelleen hieman ennakkoluuloja ruoka-automaatteja kohtaan. Näkemys itsepalvelusta on positiivinen ja sitä hyödynnetään paljon arjessa. Suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä, että toivovat asiakaspalvelijan olevan paikalla etenkin ongelmatilanteissa. Tätä tutkimusta voi hyödyntää, jos aikeena on hyödyntää automatisaatiota ja digitalisaatiota yrityksessä.