Käsihygienian osaamisen kehittäminen : verkko-oppimateriaalin luominen terveydenhuollon opiskelijoille sekä ammattilaisille
Virkkunen, Ella; Blomster, Petra (2024)
Virkkunen, Ella
Blomster, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257811
Tiivistelmä
Käsihygienia on ensisijaisen tärkeää infektioiden leviämisen ehkäisemiseksi, erityisesti terveydenhuollossa. Puhtaat kädet vähentävät bakteerien ja virusten siirtymistä ihmisestä toiseen. Säännöllinen ja asianmukainen käsihygienia on tehokas tapa ehkäistä sairauksia ja ylläpitää terveyttä.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tuottaa hankkeelle verkkomateriaalia, joka kehittää terveydenhuollon opiskelijoiden sekä ammattilaisten osaamista käsihygienian toteutuksessa. Työ tehtiin yhteistyössä "Innovative, equally accessible teaching model for infection control" -hankkeen kanssa. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta (n=18). Hakusanojen avulla valitut julkaisut koottiin analyysiä varten taulukkoon, jonka avulla aineistoa kerättiin. Manuaalista tiedonhakua käytettiin täydentämään tietoperustaa.
Opinnäytetyön tuotoksina kehitettiin video ja tietotesti. Videon kesto on 2 minuuttia 54 sekuntia, se tarjoaa selkeät ohjeet käsihygienian toteuttamiseen terveydenhuollossa. Videon kaikki puhuttu sisältö on tekstitetty valkoisilla kirjaimilla ja mustalla taustalla. Visuaalisuutta lisätiin pienillä piirroskuvilla. Tietotesti, joka on tuotettu Google Formsiin, sisältää 10 monivalintakysymyksiä, jotka arvioivat videon katsoneiden tietoa käsien pesusta sekä desinfektiosta.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tuottaa hankkeelle verkkomateriaalia, joka kehittää terveydenhuollon opiskelijoiden sekä ammattilaisten osaamista käsihygienian toteutuksessa. Työ tehtiin yhteistyössä "Innovative, equally accessible teaching model for infection control" -hankkeen kanssa. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta (n=18). Hakusanojen avulla valitut julkaisut koottiin analyysiä varten taulukkoon, jonka avulla aineistoa kerättiin. Manuaalista tiedonhakua käytettiin täydentämään tietoperustaa.
Opinnäytetyön tuotoksina kehitettiin video ja tietotesti. Videon kesto on 2 minuuttia 54 sekuntia, se tarjoaa selkeät ohjeet käsihygienian toteuttamiseen terveydenhuollossa. Videon kaikki puhuttu sisältö on tekstitetty valkoisilla kirjaimilla ja mustalla taustalla. Visuaalisuutta lisätiin pienillä piirroskuvilla. Tietotesti, joka on tuotettu Google Formsiin, sisältää 10 monivalintakysymyksiä, jotka arvioivat videon katsoneiden tietoa käsien pesusta sekä desinfektiosta.