Verkkokaupan palautusten syyt
Malinen, Harri; Nummela, Konsta (2024)
Malinen, Harri
Nummela, Konsta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257817
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli verkkokaupan palautuksia, niiden syitä ja kehitysehdotuksia Yritys X:n toimeksiannosta. Aihetta lähestyttiin tutkimusperusteisesti ja asiakaslähtöisesti, tarjoten syvällisen ymmärryksen palautuksiin vaikuttavista tekijöistä sekä niiden vaikutuksista yrityksen toimintaan.
Opinnäytetyön tietoperusteisessa osiossa käsiteltiin ensin verkkokauppaa, sen merkitystä nykyaikana sekä verkkokaupan haasteita ja mahdollisuuksia. Tämän lisäksi osioissa avattiin kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä asiakkaan osto- ja palautusprosessia ja etenkin palautusten merkitystä verkkokaupalle. Yleisemmän katsauksen jälkeen esiteltiin toimeksiantajayrityksen verkkokaupan toimintaa ja syvennyttiin palautusten merkitykseen Yritys X:n liiketoiminnalle.
Tutkimusosiossa analysoitiin Yritys X:n palautuslomakkeita dokumenttianalyysin kautta ja niiden pohjalta tehtiin johtopäätöksiä verkkokauppapalautusten syistä. Tämän lisäksi Yritys X:n verkkokauppaa analysoitiin SWOT-analyysin avulla. Johtopäätöksistä tehtiin kehitysehdotuksia, jolla Yritys X ja muut yritykset voisivat kehittää toimintaansa palautusten vähentämiseksi. Työn lopuksi kerrottiin hieman ajatuksiamme opinnäytetyöntekemisestä, ja sen vaikutuksesta omaan ammatilliseen kehittymiseemme.
Opinnäytetyön tietoperusteisessa osiossa käsiteltiin ensin verkkokauppaa, sen merkitystä nykyaikana sekä verkkokaupan haasteita ja mahdollisuuksia. Tämän lisäksi osioissa avattiin kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä asiakkaan osto- ja palautusprosessia ja etenkin palautusten merkitystä verkkokaupalle. Yleisemmän katsauksen jälkeen esiteltiin toimeksiantajayrityksen verkkokaupan toimintaa ja syvennyttiin palautusten merkitykseen Yritys X:n liiketoiminnalle.
Tutkimusosiossa analysoitiin Yritys X:n palautuslomakkeita dokumenttianalyysin kautta ja niiden pohjalta tehtiin johtopäätöksiä verkkokauppapalautusten syistä. Tämän lisäksi Yritys X:n verkkokauppaa analysoitiin SWOT-analyysin avulla. Johtopäätöksistä tehtiin kehitysehdotuksia, jolla Yritys X ja muut yritykset voisivat kehittää toimintaansa palautusten vähentämiseksi. Työn lopuksi kerrottiin hieman ajatuksiamme opinnäytetyöntekemisestä, ja sen vaikutuksesta omaan ammatilliseen kehittymiseemme.
