Tatuointiartistin henkilöbrändäys
Salmi, Essi (2023)
Salmi, Essi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257828
Tiivistelmä
Tatuoinnit ovat yleistyneet 2000-luvulla huomattavasti ja niitä ei pidetä enää niin suurena tabuna. Murroksen kautta myös tatuointiartisteja on tullut lisää ja tatuointialan markkinointikeinot ovat muuttuneet. 2020-luvulla henkilöbrändäys on tärkeä osa tatuointiartistin markkinointia ja sen yleisimpänä työkaluna toimii sosiaalinen media. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka tatuointiartistin henkilöbrändäys tapahtuu käytännössä ja millaisia työkaluja, käytänteitä ja kompastuskiviä siihen liittyy. Aiheesta löytyy suomeksi vielä erittäin vähän kirjallista tietoa, joten tavoitteena oli koota tietopaketti etenkin aloitteleville tatuointiartisteille, jotka etsivät resursseja ja tietoa aiheesta.
Tutkimuksessa käytettiin muotoilun ja markkinoinnin kirjallisia lähteitä, tatuointialaan liittyviä artikkeleita ja haastattelututkimusta, jossa haastateltiin yhtä 15 vuotta ja yhtä 1,5 vuotta alalla ollutta tatuointiartistia. Tutkimuksen kautta syntynyt kokonaisuus tarjoaa katsauksen tatuointialan markkinoinnin menneisyyteen, murroksiin ja suosituimpiin markkinointistrategioihin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että sosiaalinen media ja henkilöbrändäys ovat tuoneet alalle huomattavasti enemmän varaa valita, mitä tyylejä ja millaisia kohderyhmiä tatuointiartisti haluaa tatuoida. Tutkimuksesta syntyi myös päätelmiä siitä, kuinka ketterä yrittäjänä toimivan tatuointiartistin pitää olla uusia taitoja ja tietoja omaksuessaan pärjätäkseen alalla, sillä ala kokee uusien trendien, teknologioiden ja kanavien kautta aina uusia mullistuksia, eikä näiltä vältytä tulevaisuudessakaan.
Tutkimuksessa käytettiin muotoilun ja markkinoinnin kirjallisia lähteitä, tatuointialaan liittyviä artikkeleita ja haastattelututkimusta, jossa haastateltiin yhtä 15 vuotta ja yhtä 1,5 vuotta alalla ollutta tatuointiartistia. Tutkimuksen kautta syntynyt kokonaisuus tarjoaa katsauksen tatuointialan markkinoinnin menneisyyteen, murroksiin ja suosituimpiin markkinointistrategioihin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että sosiaalinen media ja henkilöbrändäys ovat tuoneet alalle huomattavasti enemmän varaa valita, mitä tyylejä ja millaisia kohderyhmiä tatuointiartisti haluaa tatuoida. Tutkimuksesta syntyi myös päätelmiä siitä, kuinka ketterä yrittäjänä toimivan tatuointiartistin pitää olla uusia taitoja ja tietoja omaksuessaan pärjätäkseen alalla, sillä ala kokee uusien trendien, teknologioiden ja kanavien kautta aina uusia mullistuksia, eikä näiltä vältytä tulevaisuudessakaan.