Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy Keuken tuotteistuksen kehittäminen digitalisoitumisen murroksessa
Sarkkinen, Valtteri (2024)
Sarkkinen, Valtteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257903
Tiivistelmä
Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy Keuken tuotteistuksen kehittäminen nousi vuoden 2023 strategian toimintasuunnitelman toimenpiteeksi. Sisäisten ja ulkoisten tuotteistusten kehittäminen, työmateriaalien vienti digitaalisille alustoille sekä toiminnan digitointi ovat tärkeimpiä lähivuosien strategisia painopisteitä Keukella. Opinnäytetyö tehtiin 10 / 2022 – 2 / 2024 välisenä aikana tuoden esiin ajankohtaisen ja tarpeellisen näkökulman julkisrahoitteisen kehittämisyhtiön tuotteistuksen kehittämiseen.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, jonka keskeisenä tavoitteena oli tutkia miten Keuken tuotteistusta kehitetään digitoituvassa toimintaympäristössä. Alatavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia, miten tuotteistuksen laatua voidaan parantaa ja kehittää sisäisen tuotteistuksen avulla. Toisena alatavoitteena oli tutkia digitalisaation merkitystä ja hyödyntämistä yrityskehittämistyössä lähitulevaisuudessa; tutkia miten suunnitellaan yrityskehittämistyöhön ja tuotteisiin digitaalinen toiminta-alusta sekä tutkia minkälainen digitaalinen konseptoitu kokonaisjärjestelmä vastaisi Keuken yrityskehittämistyön, tuotteistamisen ja asiakkaiden tarpeisiin.
Aineiston hankintamenetelminä käytettiin havainnointia ja dokumenttianalyysia. Teemoittelua hyödynnettiin tutkimusaineiston analysoinnissa. Havainnointi syvensi ymmärrystä yrityskehittämisen sisäisistä käytännöistä ja toiminnoista sekä asiakkaiden tarpeista. Päälähteinä dokumenttianalyysiin olivat Keuken käyttämä asiakkuudenhallintajärjestelmä Hakosalo CRM ja Keuken yrityskehittämisen materiaalit ja dokumentaatiot. Pääteemoja tutkimusaineistossa olivat digitalisaatio, tuotteistaminen, asiakasymmärrys ja yrityskehittäminen. Benchmarkingin avulla vertailtiin Suomessa toimivia julkisrahoitteisia kehittämisyhtiöitä, joka toi lisää syvyyttä tutkimukseen. Palvelumuotoilun keinoja opinnäytteessä käytettiin asiakkaiden tarpeiden tunnistamisen kartoituksessa sekä tuotteistukseen soveltuvan digitaalisen ja konseptoidun toiminta-alustan määrittelyssä.
Opinnäytetyössä saatiin selville asiakaslähtöisen ja kohdennetun tuotteistamisprosessin merkitys kehittämisyhtiön tuotteistuksessa. Tämän myötä kehittämisyhtiön tuotteistukseen muodostui kokonaisvaltainen prosessikuvio, jonka avulla kehittämisyhtiö voi tuotteistaa palveluitaan. Opinnäytetyön keskeinen tulos korostaa digitalisaation merkitystä ja järjestelmien yhtenäisyyttä Keuken kaltaisille kehittämisyhtiöille. Konkreettisena toimenpide-ehdotuksena opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena on liiketoimintakehityksen kokonaisjärjestelmä SmartBiz Hub, joka on yrityskehittämiseen konseptoitu digitoitu kokonaisjärjestelmä. Tämän tuloksena Keuken tuotteistus jäsentyy ja toimintatavat muotoutuvat yhtenäisemmiksi, koko organisaatiota edistäviksi ekosysteemeiksi. Tämä opinnäytetyö vastaa kehittämisyhtiöiden ja yrityskehittämisen sidosryhmien tarpeeseen laaja-alaisen ja yhtenäisen digitaalisen toimintaympäristön luomiselle.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, jonka keskeisenä tavoitteena oli tutkia miten Keuken tuotteistusta kehitetään digitoituvassa toimintaympäristössä. Alatavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia, miten tuotteistuksen laatua voidaan parantaa ja kehittää sisäisen tuotteistuksen avulla. Toisena alatavoitteena oli tutkia digitalisaation merkitystä ja hyödyntämistä yrityskehittämistyössä lähitulevaisuudessa; tutkia miten suunnitellaan yrityskehittämistyöhön ja tuotteisiin digitaalinen toiminta-alusta sekä tutkia minkälainen digitaalinen konseptoitu kokonaisjärjestelmä vastaisi Keuken yrityskehittämistyön, tuotteistamisen ja asiakkaiden tarpeisiin.
Aineiston hankintamenetelminä käytettiin havainnointia ja dokumenttianalyysia. Teemoittelua hyödynnettiin tutkimusaineiston analysoinnissa. Havainnointi syvensi ymmärrystä yrityskehittämisen sisäisistä käytännöistä ja toiminnoista sekä asiakkaiden tarpeista. Päälähteinä dokumenttianalyysiin olivat Keuken käyttämä asiakkuudenhallintajärjestelmä Hakosalo CRM ja Keuken yrityskehittämisen materiaalit ja dokumentaatiot. Pääteemoja tutkimusaineistossa olivat digitalisaatio, tuotteistaminen, asiakasymmärrys ja yrityskehittäminen. Benchmarkingin avulla vertailtiin Suomessa toimivia julkisrahoitteisia kehittämisyhtiöitä, joka toi lisää syvyyttä tutkimukseen. Palvelumuotoilun keinoja opinnäytteessä käytettiin asiakkaiden tarpeiden tunnistamisen kartoituksessa sekä tuotteistukseen soveltuvan digitaalisen ja konseptoidun toiminta-alustan määrittelyssä.
Opinnäytetyössä saatiin selville asiakaslähtöisen ja kohdennetun tuotteistamisprosessin merkitys kehittämisyhtiön tuotteistuksessa. Tämän myötä kehittämisyhtiön tuotteistukseen muodostui kokonaisvaltainen prosessikuvio, jonka avulla kehittämisyhtiö voi tuotteistaa palveluitaan. Opinnäytetyön keskeinen tulos korostaa digitalisaation merkitystä ja järjestelmien yhtenäisyyttä Keuken kaltaisille kehittämisyhtiöille. Konkreettisena toimenpide-ehdotuksena opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena on liiketoimintakehityksen kokonaisjärjestelmä SmartBiz Hub, joka on yrityskehittämiseen konseptoitu digitoitu kokonaisjärjestelmä. Tämän tuloksena Keuken tuotteistus jäsentyy ja toimintatavat muotoutuvat yhtenäisemmiksi, koko organisaatiota edistäviksi ekosysteemeiksi. Tämä opinnäytetyö vastaa kehittämisyhtiöiden ja yrityskehittämisen sidosryhmien tarpeeseen laaja-alaisen ja yhtenäisen digitaalisen toimintaympäristön luomiselle.