B2B-myynnin opas yritykselle
Pekonen, Justus (2024)
Pekonen, Justus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267921
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Kuopion Partioaitalle. Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen opinnäytetyö ja sen aiheena oli luoda kattava B2B-myynnin opas toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyö on valmistunut kevään 2024 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että toimeksiantajayritys saa oppaasta työkalun yrityksen toiminnan kehittämiseen. Toimeksiantajayritys Partioaitta tekee paljon myös B2C-myyntiä, mutta tässä opinnäytetyössä aihe rajattiin koskemaan vain yrityksen B2B-myyntiä.
Opinnäytetyö koostuu opinnäytetyöraportista ja opinnäytetyössä valmistuneesta B2B-myynnin oppaasta. Opinnäytetyöraportti alkaa johdannosta, jonka jälkeen on tietoperustaosuus. Tietoperustaosuudessa on käsitelty kattavasti aiheeseen liittyvää teoriaa lähteisiin viitaten. Ensimmäisenä on käsitelty lyhyesti kolme keskeistä käsitettä, jonka jälkeen on siirrytty tarkemmin teorian pariin. Tietoperustaosuudessa on kerrottu, mitä B2B-myynti on ja miten se eroaa B2C-myynnistä. Lisäksi on tarkasteltu B2B-myynnin nykytilaa ja miten teknologiaa voidaan hyödyntää myynnin apuna. Opinnäytetyön tietoperustaosuudessa on paneuduttu myös vastuullisuuteen osana B2B-myyntiä. Sen käsittely koettiin aiheelliseksi, koska vastuullisuus on tärkeä arvo toimeksiantajayrityksellä. Viimeisenä aiheena teoriaosuudessa on käyty läpi B2B-myyntiprosessi kokonaisuudessaan. Jokaisesta myyntiprosessin vaiheesta on kirjoitettu kattavasti lähteitä hyödyntäen. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty kirja- ja verkkolähteitä.
Lisäksi opinnäytetyöraportissa on tarkasteltu toiminnallisena työnä syntyneen B2B-myynnin oppaan sisältöä ja tekoprosessia. Toiminnallisessa opinnäytetyössä valmistunut B2B-myynnin opas tehtiin sähköisesti Microsoft Power Point -ohjelmaa käyttäen. Valmis B2B-myynnin opas on liitteenä opinnäytetyöraportissa. B2B-myynnin oppaan tekemisessä käytettiin lähteenä toimeksiantajayrityksen verkkosivuja. Oppaan tekeminen aloitettiin luomalla Power Point -pohja oppaalle ja suunnittelemalla oppaan sisältö. Tämän jälkeen valmiiseen pohjaan kirjoitettiin oppaan sisältö käyttäen apuna samoja lähteitä kuin opinnäytetyöraportin tietoperustaosuudessa.
Opinnäytetyöraportin viimeisessä kappaleessa kirjoittaja on pohtinut opinnäytetyössä tehtyjä valintoja ja niiden onnistumista. Lisäksi kirjoittaja on miettinyt mahdollisia kehitysehdotuksia opinnäytetyöhön ja mitä kirjoittaja olisi mahdollisesti tehnyt toisin. Opinnäytetyöraportin lopussa kirjoittaja on myös tarkastellut omaa oppimistaan opinnäytetyöprosessin aikana.
Opinnäytetyöraportin lopussa on listattu kaikki opinnäytetyöprosessissa käytetyt lähteet ja liitteenä raportissa on valmis B2B-myynnin opas.
Opinnäytetyö koostuu opinnäytetyöraportista ja opinnäytetyössä valmistuneesta B2B-myynnin oppaasta. Opinnäytetyöraportti alkaa johdannosta, jonka jälkeen on tietoperustaosuus. Tietoperustaosuudessa on käsitelty kattavasti aiheeseen liittyvää teoriaa lähteisiin viitaten. Ensimmäisenä on käsitelty lyhyesti kolme keskeistä käsitettä, jonka jälkeen on siirrytty tarkemmin teorian pariin. Tietoperustaosuudessa on kerrottu, mitä B2B-myynti on ja miten se eroaa B2C-myynnistä. Lisäksi on tarkasteltu B2B-myynnin nykytilaa ja miten teknologiaa voidaan hyödyntää myynnin apuna. Opinnäytetyön tietoperustaosuudessa on paneuduttu myös vastuullisuuteen osana B2B-myyntiä. Sen käsittely koettiin aiheelliseksi, koska vastuullisuus on tärkeä arvo toimeksiantajayrityksellä. Viimeisenä aiheena teoriaosuudessa on käyty läpi B2B-myyntiprosessi kokonaisuudessaan. Jokaisesta myyntiprosessin vaiheesta on kirjoitettu kattavasti lähteitä hyödyntäen. Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty kirja- ja verkkolähteitä.
Lisäksi opinnäytetyöraportissa on tarkasteltu toiminnallisena työnä syntyneen B2B-myynnin oppaan sisältöä ja tekoprosessia. Toiminnallisessa opinnäytetyössä valmistunut B2B-myynnin opas tehtiin sähköisesti Microsoft Power Point -ohjelmaa käyttäen. Valmis B2B-myynnin opas on liitteenä opinnäytetyöraportissa. B2B-myynnin oppaan tekemisessä käytettiin lähteenä toimeksiantajayrityksen verkkosivuja. Oppaan tekeminen aloitettiin luomalla Power Point -pohja oppaalle ja suunnittelemalla oppaan sisältö. Tämän jälkeen valmiiseen pohjaan kirjoitettiin oppaan sisältö käyttäen apuna samoja lähteitä kuin opinnäytetyöraportin tietoperustaosuudessa.
Opinnäytetyöraportin viimeisessä kappaleessa kirjoittaja on pohtinut opinnäytetyössä tehtyjä valintoja ja niiden onnistumista. Lisäksi kirjoittaja on miettinyt mahdollisia kehitysehdotuksia opinnäytetyöhön ja mitä kirjoittaja olisi mahdollisesti tehnyt toisin. Opinnäytetyöraportin lopussa kirjoittaja on myös tarkastellut omaa oppimistaan opinnäytetyöprosessin aikana.
Opinnäytetyöraportin lopussa on listattu kaikki opinnäytetyöprosessissa käytetyt lähteet ja liitteenä raportissa on valmis B2B-myynnin opas.