Kuinka edistää soittoharjoittelua kotona? : näkökulmia kotiharjoittelun tueksi
Matero, Miska (2024)
Matero, Miska
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267928
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä näkökulmia liittyen kotiharjoitteluun ja sen edistämiseen. Kotiharjoittelun haasteet nousevat hyvin usein keskusteluun työpaikoilla kollegoiden kanssa ja esille omassa opetustyössä. Musiikkiharrastuksessa suurin työmäärä painottuu kotona tehtävään työhön heti opintojen alkuvaiheessa. Tutkin opinnäytetyössäni kirjallisuuslähteiden avulla, mitä kaikkea onnistuneeseen kotiharjoittelun mahdollistamiseen vaaditaan.
Työ tarjoaa erilaisia työkaluja ja näkemyksiä kotona tapahtuvan soittoharjoittelun helpottamiseksi. Esiteltyjen menetelmien ja harjoitteiden tavoitteena on saada lukija huomaamaan niissä muokattavuutta omaan soittoonsa tai kehittää harjoitteita pidemmälle.
Opinnäytteessä keskitytään oppilaan näkökulmaan, eikä pyritä neuvomaan soitonopettajia työssään. Käytännöllisten neuvojen lisäksi, työssä pohditaan motivaation käsitettä ja merkitystä soittoharjoittelussa. Tekstissä myös käsitellään erikseen klarinetin soittoon liittyviä yksityiskohtia kotiharjoittelun näkökulmasta.
Tekstissä on myös osuus oppilaan vanhemmalle, jossa käsitellään vanhemman roolia etenkin pienten lasten soittoharjoittelussa. Liitteissä on tiivistetty dokumentti keskeisimmistä asioista, joiden avulla vanhemmat voivat koittaa helpottaa soittoharjoittelua. Liitteissä on myös erilaisia dokumentteja käytettäväksi soittajalle, joita voi käyttää tai muokata oman kotiharjoittelun tutkimiseksi ja ehkä sitä kautta helpottamiseksi.
Työ tarjoaa erilaisia työkaluja ja näkemyksiä kotona tapahtuvan soittoharjoittelun helpottamiseksi. Esiteltyjen menetelmien ja harjoitteiden tavoitteena on saada lukija huomaamaan niissä muokattavuutta omaan soittoonsa tai kehittää harjoitteita pidemmälle.
Opinnäytteessä keskitytään oppilaan näkökulmaan, eikä pyritä neuvomaan soitonopettajia työssään. Käytännöllisten neuvojen lisäksi, työssä pohditaan motivaation käsitettä ja merkitystä soittoharjoittelussa. Tekstissä myös käsitellään erikseen klarinetin soittoon liittyviä yksityiskohtia kotiharjoittelun näkökulmasta.
Tekstissä on myös osuus oppilaan vanhemmalle, jossa käsitellään vanhemman roolia etenkin pienten lasten soittoharjoittelussa. Liitteissä on tiivistetty dokumentti keskeisimmistä asioista, joiden avulla vanhemmat voivat koittaa helpottaa soittoharjoittelua. Liitteissä on myös erilaisia dokumentteja käytettäväksi soittajalle, joita voi käyttää tai muokata oman kotiharjoittelun tutkimiseksi ja ehkä sitä kautta helpottamiseksi.