Kartoitus hyvinvointi- ja kauneusalalla toimivien kuluttajabrändien sisältömarkkinoinnista Instagramissa
Marttila, Tuuli (2024)
Marttila, Tuuli
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267952
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kuluttajabrändien sisältömarkkinointia Instagramissa hyvinvointi- ja kauneusalalla. Työn tavoitteena oli selvittää millaista on hyvä kuluttajabrändien sisältömarkkinointi Instagramissa; millaisista elementeistä se koostuu sekä kuinka sitä voidaan toteuttaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjoittajan omavalintaisesta aiheesta. Valittuun aiheeseen perehtyminen hyödytti kirjoittajaa, sillä hän toivoo tulevaisuudessa työskentelevänsä sisältömarkkinoinnin parissa kyseisellä toimialalla. Kirjoittaja pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuottamaa tietoa tulevaisuudessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sisältömarkkinointia sekä sen toteuttamista sosiaalisessa mediassa. Tietoperusta muodostui erinäisistä artikkeleista, alan kirjallisuu- desta sekä relevanteista internet-lähteistä. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin benchmarking-menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla vertailuanalyysin yritysten sisältöjä Instagramissa kahden viikon ajan aikavälillä 14.1.2024–28.1.2024.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että Instagramissa hyvän sisältömarkkinoinnin kulmakivenä toimivat laadukkaat sisällöt, jotka ovat ammattimaisesti tuotettuja sekä tunnistettavia. Säännöllinen julkaisutahti, vuorovaikutteisuus sekä Instagramin eri julkaisumahdollisuuksien monipuolinen hyödyntäminen ovat myös avainasemassa hyvässä sisältömarkkinoinnissa. Lisäksi hashtagien ja toimintakehotteiden strateginen hyödyntäminen sekä vaikuttajien ja käyttäjien luoman sisällön sisällyttäminen omaan sisältöstrategiaan edesauttaa sisältöjen menestymistä sekä tehokkuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjoittajan omavalintaisesta aiheesta. Valittuun aiheeseen perehtyminen hyödytti kirjoittajaa, sillä hän toivoo tulevaisuudessa työskentelevänsä sisältömarkkinoinnin parissa kyseisellä toimialalla. Kirjoittaja pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuottamaa tietoa tulevaisuudessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sisältömarkkinointia sekä sen toteuttamista sosiaalisessa mediassa. Tietoperusta muodostui erinäisistä artikkeleista, alan kirjallisuu- desta sekä relevanteista internet-lähteistä. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin benchmarking-menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla vertailuanalyysin yritysten sisältöjä Instagramissa kahden viikon ajan aikavälillä 14.1.2024–28.1.2024.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että Instagramissa hyvän sisältömarkkinoinnin kulmakivenä toimivat laadukkaat sisällöt, jotka ovat ammattimaisesti tuotettuja sekä tunnistettavia. Säännöllinen julkaisutahti, vuorovaikutteisuus sekä Instagramin eri julkaisumahdollisuuksien monipuolinen hyödyntäminen ovat myös avainasemassa hyvässä sisältömarkkinoinnissa. Lisäksi hashtagien ja toimintakehotteiden strateginen hyödyntäminen sekä vaikuttajien ja käyttäjien luoman sisällön sisällyttäminen omaan sisältöstrategiaan edesauttaa sisältöjen menestymistä sekä tehokkuutta.