Kotekon kahvilan palveluliiketoiminnan kehittäminen
Hokkanen, Tiina (2024)
Hokkanen, Tiina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404267999
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kotekon kahvilan toimintaa asiakaslähtöisesti. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kahvilan asiakastyytyväisyyttä ja tunnistaa kehittämisenkohteita palvelunlaadun parantamiseksi.
Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, havainnointia sekä haastattelua,
joissa kohderyhmänä olivat kahvilan asiakkaat. Havainnointia toteutettiin kahvilassa syys-lokakuun 2023 aikana. Helmikuussa 2024 lähetettiin matkailu-,
ravitsemis- ja elintarvikealan henkilöstölle, opettajia sekä työvalmentajia
Forms-kysely kehittämisentoimenpiteisiin liittyen.
Kyseessä on tapaustutkimus, jossa käytetään kvalitatiivista ja kvantitatiivista
tietoa tuottavia tutkimusmenetelmiä. Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu
asiakasymmärrykseen, asiakaskokemukseen, asiakaslähtöisyyteen, asiakaslähtöiseen kehittämiseen ja palvelumuotoiluun. Opinnäytetyössä otettiin huomioon myös ajankohtaiset trendit kahvilapalveluiden alalla, kuten kestävän kehityksen näkökulma, terveellisten vaihtoehtojen tarjoaminen ja teknologian
hyödyntäminen palveluiden tehostamiseksi.
Tutkimustulokset osoittivat kahvilan asiakkaiden olevan pääosin tyytyväisiä
kahvilan toimintaan, mutta toimintaa halutaan kehittää entisestään asiakasystävällisemmäksi. Jatkossakin tulisi huomioida aktiivinen vuoropuhelu asiakkaiden kanssa, jotta heiltä saataisiin jatkuvaa palautetta, että palvelukokemus
vastaa heidän tarpeitaan.
Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, havainnointia sekä haastattelua,
joissa kohderyhmänä olivat kahvilan asiakkaat. Havainnointia toteutettiin kahvilassa syys-lokakuun 2023 aikana. Helmikuussa 2024 lähetettiin matkailu-,
ravitsemis- ja elintarvikealan henkilöstölle, opettajia sekä työvalmentajia
Forms-kysely kehittämisentoimenpiteisiin liittyen.
Kyseessä on tapaustutkimus, jossa käytetään kvalitatiivista ja kvantitatiivista
tietoa tuottavia tutkimusmenetelmiä. Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu
asiakasymmärrykseen, asiakaskokemukseen, asiakaslähtöisyyteen, asiakaslähtöiseen kehittämiseen ja palvelumuotoiluun. Opinnäytetyössä otettiin huomioon myös ajankohtaiset trendit kahvilapalveluiden alalla, kuten kestävän kehityksen näkökulma, terveellisten vaihtoehtojen tarjoaminen ja teknologian
hyödyntäminen palveluiden tehostamiseksi.
Tutkimustulokset osoittivat kahvilan asiakkaiden olevan pääosin tyytyväisiä
kahvilan toimintaan, mutta toimintaa halutaan kehittää entisestään asiakasystävällisemmäksi. Jatkossakin tulisi huomioida aktiivinen vuoropuhelu asiakkaiden kanssa, jotta heiltä saataisiin jatkuvaa palautetta, että palvelukokemus
vastaa heidän tarpeitaan.