Vuorovaikutuksen lisääminen sosiaalisessa mediassa
Toivonen, Suvi (2024)
Toivonen, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268058
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää keinoja vuorovaikutuksen lisäämiselle sosiaalisessa mediassa eli somessa. Opinnäytetyössä tutkittiin jyväskyläläisen toimeksiantajayrityksen potentiaalisten asiakkaiden sekä nykyisten asiakkaiden mielipiteitä siitä, millainen somesisältö heitä kiinnostaa ja aktivoi sekä saa heidät olemaan enemmän
vuorovaikutuksessa somessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä lomakekyselyllä jakamalla sitä toimeksiantajayrityksen somekanavissa sekä sähköpostitse asiakasrekisterin markkinointiluvallisille henkilöille. Vastauksia kertyi yhteensä 441 kappaletta. Vastaajien joukossa oli sekä toimeksiantajayrityksen someseuraajia että henkilöitä, jotka eivät seuraa yritystä somessa.
Vastauksista saatiin tietoa esimerkiksi siitä, millaisesta sisällöstä vastaajat pitävät ja mitä toiveita heillä on sisällön suhteen. Heitä pyydettiin myös määrittelemään, mitä vuorovaikutus somessa heidän mielestään tarkoittaa ja millainen sisältö saisi heidät olemaan aktiivisempia. Vastauksia analysoitiin myös ryhmittelemällä vastaajat sukupuolen, iän sekä sen perusteella, seuraavatko vastaajat toimeksiantajayritystä somessa. Johtopäätöksistä voidaan huomata sekä näiden ryhmien että koko vastaajajoukon yhteneväisyyksiä ja eroja.
Tutkimuksen merkityksellisyyttä voidaan perusteella esimerkiksi sen ajankohtaisuudella, sillä some on nykyaikainen viestinnän väline ja sen kautta voidaan parantaa mm. asiakaspalvelua sekä johdatella etenemään ostopolulla. Tutkimuksen tulokset auttavat toimeksiantajayritystä luomaan mielenkiintoisempaa sisältöä ja lisäämään sitä kautta vuorovaikutusta someseuraajiensa kanssa.
vuorovaikutuksessa somessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä lomakekyselyllä jakamalla sitä toimeksiantajayrityksen somekanavissa sekä sähköpostitse asiakasrekisterin markkinointiluvallisille henkilöille. Vastauksia kertyi yhteensä 441 kappaletta. Vastaajien joukossa oli sekä toimeksiantajayrityksen someseuraajia että henkilöitä, jotka eivät seuraa yritystä somessa.
Vastauksista saatiin tietoa esimerkiksi siitä, millaisesta sisällöstä vastaajat pitävät ja mitä toiveita heillä on sisällön suhteen. Heitä pyydettiin myös määrittelemään, mitä vuorovaikutus somessa heidän mielestään tarkoittaa ja millainen sisältö saisi heidät olemaan aktiivisempia. Vastauksia analysoitiin myös ryhmittelemällä vastaajat sukupuolen, iän sekä sen perusteella, seuraavatko vastaajat toimeksiantajayritystä somessa. Johtopäätöksistä voidaan huomata sekä näiden ryhmien että koko vastaajajoukon yhteneväisyyksiä ja eroja.
Tutkimuksen merkityksellisyyttä voidaan perusteella esimerkiksi sen ajankohtaisuudella, sillä some on nykyaikainen viestinnän väline ja sen kautta voidaan parantaa mm. asiakaspalvelua sekä johdatella etenemään ostopolulla. Tutkimuksen tulokset auttavat toimeksiantajayritystä luomaan mielenkiintoisempaa sisältöä ja lisäämään sitä kautta vuorovaikutusta someseuraajiensa kanssa.