Laatu tehostetun palveluasumisen järjestämisen ja tuottamisen palveluketjussa
Vihtola, Sanna (2014)
Vihtola, Sanna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519885
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö lähti siitä ajatuksesta, että kunnan ja palveluntuottajien yhteistyön vahvistaminen helpottaisi tuottamaan tehostetussa palveluasumisessa laadukkaita palveluita. Tarkoituksena oli kuvata sitä, miten laatu kulki mukana tehostetun palveluasumisen järjestämisen ja tuottamisen palveluketjussa. Tarkoituksena oli myös mallintaa laatujohtaminen prosessissa, jossa kunta toimi palveluiden järjestäjänä, mutta yksityinen tai kolmas sektori tuotti palvelun. Tavoitteena oli osoittaa palveluketjun tilanne syksyllä 2014 Pietarsaaren Sosiaali- ja terveysvirastossa.
Opinnäytetyö tehtiin konstruktiivisella tutkimusmenetelmällä. Konstruktiivinen tutkimusmenetelmä antoi mahdollisuuden rakentaa uutta mallia. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kunnan toimijoilta sekä yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajilta. Haastattelut perustuivat laatujohtamisen näkökulmaan.
Organisaatiorajat ylittävä asiakkuus vaati eri organisaatioiden toimijoilta yhteistyötä. Yhteistyötä tehtiin kunnan toimijoiden ja palveluntuottajien kesken siten, että kunnan toimijat suorittivat lain vaatimia tarkastuksia ja palveluntuottajat halusivat täyttää vaadittavat kriteerit pysyäkseen mukana palveluntuottajina. Tämän lisäksi palveluntuottajalle oli tärkeää vaalia palvelukodin hyvää mainetta, joka oli mahdollista antamalla asiakkaalle sellaista yksilöllistä hoivaa, joka täytti asiakkaan omat laatuvaatimukset. Tämä kokonaisuus takasi asiakkaalle laadukkaan hoivan tehostetussa palveluasumisessa.
Opinnäytetyö tehtiin konstruktiivisella tutkimusmenetelmällä. Konstruktiivinen tutkimusmenetelmä antoi mahdollisuuden rakentaa uutta mallia. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kunnan toimijoilta sekä yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajilta. Haastattelut perustuivat laatujohtamisen näkökulmaan.
Organisaatiorajat ylittävä asiakkuus vaati eri organisaatioiden toimijoilta yhteistyötä. Yhteistyötä tehtiin kunnan toimijoiden ja palveluntuottajien kesken siten, että kunnan toimijat suorittivat lain vaatimia tarkastuksia ja palveluntuottajat halusivat täyttää vaadittavat kriteerit pysyäkseen mukana palveluntuottajina. Tämän lisäksi palveluntuottajalle oli tärkeää vaalia palvelukodin hyvää mainetta, joka oli mahdollista antamalla asiakkaalle sellaista yksilöllistä hoivaa, joka täytti asiakkaan omat laatuvaatimukset. Tämä kokonaisuus takasi asiakkaalle laadukkaan hoivan tehostetussa palveluasumisessa.