SeAMK Rakennuslaboratorion perehdytysmateriaali
Nieminen, Toni (2024)
Nieminen, Toni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268024
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Seinäjoen Ammattikorkeakoulun rakennustekniikan laboratoriolle nykyaikaiset ja selkeät perehdytysmateriaalit uusien rakennusmestari- sekä rakennustekniikaninsinööriopiskelijoiden perehdyttämiseksi. Perehdytysmateriaalien on tarkoitus olla sellaiset, joita voidaan käyttää niin etä- kuin lähiperehdytyksessä tarpeen mukaan. Uusilla perehdytysmateriaaleilla pyritään vähentämään isojen opiskelijaryhmien perehdyttämiseen kuluvaa aikaa.
Työn alussa tuodaan esille, mitä perehdyttäminen pitää sisällään sekä miten digitaalinen perehdyttäminen voitaisiin toteuttaa. Tämän jälkeen esitellään perehdyttämisen keskeisiä lakeja sekä Seinäjoen Ammattikorkeakoulun turvallisuusohjeistuksia. Lopuksi työssä esitellään uusien perehdytysmateriaalien rakennetta sekä ohjeistuksia perehdytykseen.
Perehdytysmateriaaleja laadittaessa tutkittiin aiheesta löytyvää teoriaa sekä vanhoja aineistoja, ja näiden pohjalta lähdettiin rakentamaan uutta aineistoa, ottaen huomioon opiskelijoiden käytettävissä olevat laitteet. Opinnäytetyön pohjalta laadittiin kattava kokonaisuus opiskelijoiden perehdyttämiseksi niin etänä kuin myös paikan päällä sekä siihen liittyvät lomakkeet.
Työn alussa tuodaan esille, mitä perehdyttäminen pitää sisällään sekä miten digitaalinen perehdyttäminen voitaisiin toteuttaa. Tämän jälkeen esitellään perehdyttämisen keskeisiä lakeja sekä Seinäjoen Ammattikorkeakoulun turvallisuusohjeistuksia. Lopuksi työssä esitellään uusien perehdytysmateriaalien rakennetta sekä ohjeistuksia perehdytykseen.
Perehdytysmateriaaleja laadittaessa tutkittiin aiheesta löytyvää teoriaa sekä vanhoja aineistoja, ja näiden pohjalta lähdettiin rakentamaan uutta aineistoa, ottaen huomioon opiskelijoiden käytettävissä olevat laitteet. Opinnäytetyön pohjalta laadittiin kattava kokonaisuus opiskelijoiden perehdyttämiseksi niin etänä kuin myös paikan päällä sekä siihen liittyvät lomakkeet.