Alankomaiden miesten salibandymaajoukkueen valmentaminen
Nivalinna, Lauri (2024)
Nivalinna, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404278094
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö käsittelee päävalmentajana toimimista Alankomaiden miesten salibandymaajoukkueessa. Päävalmentajan tehtävät on aloitettu syyskuussa 2023. Päävalmentajan tehtävät koostuivat käytännössä Alankomaissa järjestetyistä harjoitusleireistä sekä valmennusprojektin päättävästä salibandyn MM-karsintaturnauksesta Latviassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli dokumentoida päävalmentajan valmennusprojektin eri vaiheet, pohdintoineen ja valintoineen. Dokumentoinnissa keskityttiin tarkastelemaan erityisesti päävalmentajan urheiluosaamista ja sen kehittymistä – erityisesti laji- ja opetusosaamisen osalta.
Päiväkirjamuotoisen opinnäyteyön seurantajaksot on toteutettu harjoitusleirien ajankohtina, jolloin käytännön valmennustyö tapahtui, yhdessä valmennettavien kanssa. Kunkin seurantajakson analysointi tehtiin kustakin harjoitusleiristä erikseen. Lisäksi valmennusprojektin päättävä karsintaturnauksesta tehtiin oma seurantajakso, analyyseineen.
Opinnäytetyössä keskityttiin nimenomaan Suomalaisen valmennusosaamisen mallin mukaisiin kohtiin, sekä niihin liittyviin pohdintoihin ja henkilökohtaisesti asetettuihin ammatillisiin kehitystavoitteisiin. Kehityskohteiksi valikoituvat urheiluosaaminen sekä ihmissuhdetaidot. Kehittymistä tapahtui molempien kohteiden osalta, mutta kehittymisen varaa jäi edelleen reilusti. Kehittymisessä nousi esiin erityisesti laadukas vuorovaikuttaminen, läsnäolon taito sekä keskittyminen. Valmentajana oli tärkeää tunnistaa edellä mainitut syyt kehityskohteiden taustoilla, jotta kehittymistä tapahtuisi tosiasiallisesti.
Pohdinnat ja valinnat on pyritty perustelemaan tutkittuun tietoon tai alan ammattilaisten näkemyksiin nojaten.
Päiväkirjamuotoisen opinnäyteyön seurantajaksot on toteutettu harjoitusleirien ajankohtina, jolloin käytännön valmennustyö tapahtui, yhdessä valmennettavien kanssa. Kunkin seurantajakson analysointi tehtiin kustakin harjoitusleiristä erikseen. Lisäksi valmennusprojektin päättävä karsintaturnauksesta tehtiin oma seurantajakso, analyyseineen.
Opinnäytetyössä keskityttiin nimenomaan Suomalaisen valmennusosaamisen mallin mukaisiin kohtiin, sekä niihin liittyviin pohdintoihin ja henkilökohtaisesti asetettuihin ammatillisiin kehitystavoitteisiin. Kehityskohteiksi valikoituvat urheiluosaaminen sekä ihmissuhdetaidot. Kehittymistä tapahtui molempien kohteiden osalta, mutta kehittymisen varaa jäi edelleen reilusti. Kehittymisessä nousi esiin erityisesti laadukas vuorovaikuttaminen, läsnäolon taito sekä keskittyminen. Valmentajana oli tärkeää tunnistaa edellä mainitut syyt kehityskohteiden taustoilla, jotta kehittymistä tapahtuisi tosiasiallisesti.
Pohdinnat ja valinnat on pyritty perustelemaan tutkittuun tietoon tai alan ammattilaisten näkemyksiin nojaten.