Keinoja harmonian hahmotuksen tueksi jousi- ja puhallinsoittajille
Vähänen, Susanna (2024)
Vähänen, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268047
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä etsittiin keinoja harmonian hahmottamisen tueksi melodia instrumenttien soittajille. Kyseessä oli laadullinen toimintatutkimus, jossa haastateltiin kahta musiikinopettajaa, sekä toteutettiin opetuskokeilu. Tutkimus keskittyi musiikin perusopetukseen.
Opinnäytetyössä perehdyttiin musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelmaan, säveltämisen opetussuunnitelmaan, sekä haastatteluissa ja kirjallisuudessa esille nousseisiin opetusmenetelmiin. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös instrumenttien ominaisuuksiin, sekä viritysjärjestelmiin. Uudistettu opetussuunnitelma määrittää improvisoimisen ja säveltämisen omaksi tavoitekokonaisuudekseen. Säveltämisen ja improvisaation painotus, on vahvasti läsnä opinnäytetyössä.
Toimintatutkimuksessa harjoiteltiin harmonian hahmottamista improvisaation ja säveltämisen avulla. Oman instrumentin kautta tehtävät musiikin hahmottamisen harjoitukset tukivat harmonian ja sointujen hahmottamista. Lineaarinen lähestymistapa harmoniaan osoittautui toimivaksi tavaksi melodiasoittajille. Musiikin hahmotusaineiden opettajat voivat hyödyntää tehtäviä töissään ja tehtäviä voi käyttää yhteissoitossa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelmaan, säveltämisen opetussuunnitelmaan, sekä haastatteluissa ja kirjallisuudessa esille nousseisiin opetusmenetelmiin. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös instrumenttien ominaisuuksiin, sekä viritysjärjestelmiin. Uudistettu opetussuunnitelma määrittää improvisoimisen ja säveltämisen omaksi tavoitekokonaisuudekseen. Säveltämisen ja improvisaation painotus, on vahvasti läsnä opinnäytetyössä.
Toimintatutkimuksessa harjoiteltiin harmonian hahmottamista improvisaation ja säveltämisen avulla. Oman instrumentin kautta tehtävät musiikin hahmottamisen harjoitukset tukivat harmonian ja sointujen hahmottamista. Lineaarinen lähestymistapa harmoniaan osoittautui toimivaksi tavaksi melodiasoittajille. Musiikin hahmotusaineiden opettajat voivat hyödyntää tehtäviä töissään ja tehtäviä voi käyttää yhteissoitossa.