Sosiaalisen median opas yrityksen avainkumppanuusohjelman tueksi
Hannula, Karoliina (2024)
Hannula, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268050
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen ja yritysten välisen yhteistyön tavoitteena on parantaa koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta sekä tuottaa lisäarvoa niin yrityksille, oppilaitoksille kuin opiskelijoille. Tänä päivänä toiminta korkeakoulujen ja yritysten välillä on moninaista ja aktiivista, mutta sitä tulisi kehittää työharjoittelupaikkojen ja opinnäytetöiden lisäksi projektilähtöiseksi oppimiseksi yrityksissä ja organisaatioissa.
Sosiaalisen median hyödyntäminen yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa on ollut kovassa kasvussa ja eri alustoja on alettu käyttämään monipuolisesti. Sosiaalinen media nähdään tänä päivänä apuvälineenä myös tiedonhakemisessa ja mielikuvien luomisessa. Sisältömarkkinoinnin tavoite on myynnin tukemisen lisäksi katsojien viihdyttäminen sekä arvon tuottaminen esimerkiksi vinkkien ja ohjeiden avulla.
Tässä opinnäytetyössä luotiin sosiaalisen median opas Laurea-ammattikorkeakoululle. Aihe ja rajaus syntyivät toimeksiantajayrityksen tarpeesta kehittää avainkumppanuusohjelmaa koskevaa viestintää yrityksen TikTok-, Instagram- ja Facebook-tilillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas, jonka pohjalta yrityksen on helppo lähteä rakentamaan sisältöä edellä mainittuihin sosiaalisen median kanaviin. Oppaan perusteella tehtyjen sisältöjen tavoite on herättää mielenkiintoa Laureassa opiskelua kohtaan ja houkutella potentiaalisia hakijoita hakemaan Laureaan opiskelemaan. Tässä opinnäytetyössä potentiaalisilla hakijoilla tarkoitetaan henkilöitä, jotka miettivät korkeakouluun hakemista sekä pohtivat vaihtoehtoja eri korkeakoulujen välillä ja sitä, mitä opintoihin mahdollisesti kuuluu.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin markkinointia yleisellä tasolla, sosiaalisen median kanavia ja yritysten sisällöntuotantoa eri alustoille. Tärkeää oli tutkia niin Laurean kuin muiden korkeakoulujen sisältöä liittyen avainkumppanuuteen sekä paneutua suosituimpiin tapoihin tehdä sisältöä sosiaalisen mediaan huomioiden oppaan kohderyhmän eli potentiaaliset hakijat. Tietoperustassa hyödynnettiin eniten kirjallisuutta ja blogitekstejä.
Opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin benchmarking-menetelmää, jonka avulla haettiin ideoita yhteistyöstä kertovaan sisältöön, jota Laurean markkinointi- ja viestintätiimi voivat hyödyntää viestinnässään. Vaikka uudet trendit sosiaalisessa mediassa muuttuvat nopealla tahdilla, oli kuitenkin tiettyjä sisällöntuottamiseen käytettäviä tyylejä ja tapoja, jotka toistuivat.
Benchmarking-menetelmän, tietoperustan ja opinnäytetyöntekijän oman osaamisen perusteella syntyi opas, jonka avulla Laurea pystyy pienillä resursseilla viestimään avainkumppanuusohjelmasta ja sen konkreettisista hyödyistä sekä vahvistamaan brändimielikuvaansa potentiaalisten hakijoiden keskuudessa. Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2023 ja se valmistui keväällä 2024.
Sosiaalisen median hyödyntäminen yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa on ollut kovassa kasvussa ja eri alustoja on alettu käyttämään monipuolisesti. Sosiaalinen media nähdään tänä päivänä apuvälineenä myös tiedonhakemisessa ja mielikuvien luomisessa. Sisältömarkkinoinnin tavoite on myynnin tukemisen lisäksi katsojien viihdyttäminen sekä arvon tuottaminen esimerkiksi vinkkien ja ohjeiden avulla.
Tässä opinnäytetyössä luotiin sosiaalisen median opas Laurea-ammattikorkeakoululle. Aihe ja rajaus syntyivät toimeksiantajayrityksen tarpeesta kehittää avainkumppanuusohjelmaa koskevaa viestintää yrityksen TikTok-, Instagram- ja Facebook-tilillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opas, jonka pohjalta yrityksen on helppo lähteä rakentamaan sisältöä edellä mainittuihin sosiaalisen median kanaviin. Oppaan perusteella tehtyjen sisältöjen tavoite on herättää mielenkiintoa Laureassa opiskelua kohtaan ja houkutella potentiaalisia hakijoita hakemaan Laureaan opiskelemaan. Tässä opinnäytetyössä potentiaalisilla hakijoilla tarkoitetaan henkilöitä, jotka miettivät korkeakouluun hakemista sekä pohtivat vaihtoehtoja eri korkeakoulujen välillä ja sitä, mitä opintoihin mahdollisesti kuuluu.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin markkinointia yleisellä tasolla, sosiaalisen median kanavia ja yritysten sisällöntuotantoa eri alustoille. Tärkeää oli tutkia niin Laurean kuin muiden korkeakoulujen sisältöä liittyen avainkumppanuuteen sekä paneutua suosituimpiin tapoihin tehdä sisältöä sosiaalisen mediaan huomioiden oppaan kohderyhmän eli potentiaaliset hakijat. Tietoperustassa hyödynnettiin eniten kirjallisuutta ja blogitekstejä.
Opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin benchmarking-menetelmää, jonka avulla haettiin ideoita yhteistyöstä kertovaan sisältöön, jota Laurean markkinointi- ja viestintätiimi voivat hyödyntää viestinnässään. Vaikka uudet trendit sosiaalisessa mediassa muuttuvat nopealla tahdilla, oli kuitenkin tiettyjä sisällöntuottamiseen käytettäviä tyylejä ja tapoja, jotka toistuivat.
Benchmarking-menetelmän, tietoperustan ja opinnäytetyöntekijän oman osaamisen perusteella syntyi opas, jonka avulla Laurea pystyy pienillä resursseilla viestimään avainkumppanuusohjelmasta ja sen konkreettisista hyödyistä sekä vahvistamaan brändimielikuvaansa potentiaalisten hakijoiden keskuudessa. Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2023 ja se valmistui keväällä 2024.