Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen puhepalvelujen kartoitus, suunnittelu ja toteutus
Ilomäki, Pasi (2024)
Ilomäki, Pasi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268053
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sisältää Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen puhepalveluiden kartoituksen, suunnittelun ja toteutuksen. Johdannossa käydään läpi sosiaali- ja terveysalan uudistuksen taustaa ja kerrotaan, mitkä olivat opinnäytetyön tavoitteet. Lisäksi selvennetään, miksi kaupunkien ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon sekä palo- ja pelastusasemien puhepalveluiden siirtäminen piti toteuttaa. Siirrossa eri alueiden palvelut siirrettiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen järjestämis- ja tuotantovastuulle. Toisessa luvussa selvitetään ja kerrotaan puhepalveluihin liittyvää teoriaa, mistä puhepalveluiden kokonaisuus muodostuu ja mitä sidonnaisuuksia eri palveluilla on.
Kartoitus- ja suunnitteluosiossa kerrotaan puhepalveluiden kartoituksesta, sen toteutuksesta sekä kartoitusta ja siirtoja tekemässä mukana olleista osapuolista. Luvussa selvitetään myös, millaista tietoa puhepalveluiden kartoituskyselyssä alueilta saatiin kerättyä. Neljännessä luvussa käydään läpi puhepalveluiden siirtoa eri operaattoreiden osalta. Osiossa selvitetään myös sitä, miten toteutus siirtojen osalta onnistui ja miten se tehtiin teknisesti ja aikataulullisesti. Lisäksi käydään läpi, millaisia haasteita projektin aikana kohdattiin ja miten ne ratkaistiin. Luvussa viisi mietitään puhepalveluiden kartoitukseen ja palveluiden siirtämiseen liittyviä asioita, ja mitä jäi jatkossa kehitettäväksi tulevaisuuteen. Yhteenvetona voidaan todeta, että tavoitteet saavutettiin. Palveluiden järjestelmällinen siirtäminen onnistui hyvinvointialueelle kohtuullisessa ajassa. Puhepalveluihin liittyvän projektikokonaisuuden tietämys lisääntyi ja osaaminen kehittyi projektin aikana. Hyvinvointialueen puhepalvelujen eri osa-alueet tulivat opinnäytetyön tekijälle tutuiksi ja samalla tieto siitä, millaisia haasteita suunnittelun pohjaksi kerättävien tietojen saaminen sisältää.
Kartoitus- ja suunnitteluosiossa kerrotaan puhepalveluiden kartoituksesta, sen toteutuksesta sekä kartoitusta ja siirtoja tekemässä mukana olleista osapuolista. Luvussa selvitetään myös, millaista tietoa puhepalveluiden kartoituskyselyssä alueilta saatiin kerättyä. Neljännessä luvussa käydään läpi puhepalveluiden siirtoa eri operaattoreiden osalta. Osiossa selvitetään myös sitä, miten toteutus siirtojen osalta onnistui ja miten se tehtiin teknisesti ja aikataulullisesti. Lisäksi käydään läpi, millaisia haasteita projektin aikana kohdattiin ja miten ne ratkaistiin. Luvussa viisi mietitään puhepalveluiden kartoitukseen ja palveluiden siirtämiseen liittyviä asioita, ja mitä jäi jatkossa kehitettäväksi tulevaisuuteen. Yhteenvetona voidaan todeta, että tavoitteet saavutettiin. Palveluiden järjestelmällinen siirtäminen onnistui hyvinvointialueelle kohtuullisessa ajassa. Puhepalveluihin liittyvän projektikokonaisuuden tietämys lisääntyi ja osaaminen kehittyi projektin aikana. Hyvinvointialueen puhepalvelujen eri osa-alueet tulivat opinnäytetyön tekijälle tutuiksi ja samalla tieto siitä, millaisia haasteita suunnittelun pohjaksi kerättävien tietojen saaminen sisältää.