Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Valokuvatyöskentelyn käyttö lasten itsetuntoa tukevana menetelmänä varhaiskasvatuksessa

Joki, Jaana (2014)

Avaa tiedosto
Joki_Jaana.pdf (496.3Kt)
Lataukset: 


Joki, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on valokuvatyöskentelyn käyttö lasten itsetuntoa tukevana menetelmänä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen toteutus tapahtui toiminnallisena valokuvakerhona päiväkodissa sisarusryhmässä. Kerhoja järjestettiin kevään aikana kaksi ja menetelmänä kerhossa käytettiin voimauttavan valokuvan menetelmää ja siihen kuuluvia työskentelytapoja soveltaen.

Tutkimusaineisto koostui valokuvakerhoissa kirjatuista havainnoista ja nauhoitetuista keskusteluista sekä vanhemmille lähetetyistä kyselyistä. Nauhoitettu litteroitu aineisto ja kirjatut havainnot ryhmästä on käsitelty sisällönanalyysin keinoin. Vanhemmille lähetetyt kyselyt toimivat tukiaineistona.

Henkilökohtaisen huomion saaminen ja myönteinen palaute olivat merkittäviä kokemuksia, jotka tukivat lasten itsetuntoa. Voimauttavan valokuvan menetelmän soveltaminen valokuvakerhossa mahdollisti monella tapaa lasten itsetunnon eri osa-alueiden tukemista. Aineiston pohjalta voidaan todeta, että valukuvakerho toimi lasten itsetunnon eri osa-alueiden tukijana mahdollistaen eri ominaisuuksien ja taitojen tiedostamisen, sosiaalisten suhteiden ja taitojen vahvistamisen, tunteiden tunnistamisen sekä myönteisen minäkuvan muodostamisen.

Voimauttava valokuva on kokonaisvaltaista lasten itsetunnon tukemista. Valokuvatyöskentely mahdollistaa sen, että lapsi oppii katsomaan itseään arvostavasti ja hyväksyvästi, toimimaan sosiaalisissa tilanteissa omana itsenään sekä tunnistamaan erilaisia tunteita. Vahva itsetunto toimii suojaavana tekijänä vastoinkäymisissä ja vastaantulevissa haasteissa. Valokuvatyöskentely sopii uudeksi itsetuntoa tukevaksi menetelmäksi varhaiskasvatukseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste