Opas vaikuttajatapahtuman järjestämiseen : case FitWood Oy
Hakanen, Henna (2024)
Hakanen, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404288145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404288145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi FitWood Oy. Työn tarkoituksena oli selvittää millaisista elementeistä vaikuttajatapahtumat koostuvat yleensä ja millaisia asioita järjestelyissä tulee ottaa huomioon, sillä toimeksiantajalla ei ollut aikaisempaa kokemusta vastaavien tapahtumien järjestämisestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kattava opas toimeksiantajayrityksen ensimmäisen vaikuttajatapahtuman järjestämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka lopputuotos oli visuaalinen opas. Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin vaikuttajamarkkinointiin, PR:ään ja tapahtumaprosessiin. Opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja haastateltiin teoriatiedon tueksi vaikuttajatapahtumien parissa työskentelevää vaikuttajaa ja yrittäjää.
Opinnäytetyön pohjalta selvisi, että onnistuneessa vaikuttajatapahtumassa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota yhtenäiseen ja esteettiseen toteutukseen sekä pieniinkin yksityiskohtiin. Näin mahdollistetaan mieleenpainuvan kokonaisuuden ja elämyksen luominen. Oleellista on myös pyrkiä järjestämään ainutlaatuinen, muiden tapahtumien joukosta erottuva tapahtuma. Lisäksi huolellinen suunnitteleminen ja kommunikointi eri osapuolten välillä on välttämätöntä tapahtuman sujuvuuden kannalta.
Työn tuloksena syntynyttä opasta tullaan hyödyntämään FitWoodilla vuoden 2024 lopussa järjestettävässä vaikuttajatapahtumassa. Vaikka opas on räätälöity FitWoodille, siitä on hyötyä myös muille yrityksille, sillä vaikuttajatapahtumissa on samanlaisia elementtejä järjestäjästä huolimatta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka lopputuotos oli visuaalinen opas. Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin vaikuttajamarkkinointiin, PR:ään ja tapahtumaprosessiin. Opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja haastateltiin teoriatiedon tueksi vaikuttajatapahtumien parissa työskentelevää vaikuttajaa ja yrittäjää.
Opinnäytetyön pohjalta selvisi, että onnistuneessa vaikuttajatapahtumassa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota yhtenäiseen ja esteettiseen toteutukseen sekä pieniinkin yksityiskohtiin. Näin mahdollistetaan mieleenpainuvan kokonaisuuden ja elämyksen luominen. Oleellista on myös pyrkiä järjestämään ainutlaatuinen, muiden tapahtumien joukosta erottuva tapahtuma. Lisäksi huolellinen suunnitteleminen ja kommunikointi eri osapuolten välillä on välttämätöntä tapahtuman sujuvuuden kannalta.
Työn tuloksena syntynyttä opasta tullaan hyödyntämään FitWoodilla vuoden 2024 lopussa järjestettävässä vaikuttajatapahtumassa. Vaikka opas on räätälöity FitWoodille, siitä on hyötyä myös muille yrityksille, sillä vaikuttajatapahtumissa on samanlaisia elementtejä järjestäjästä huolimatta.