Samaistuminen antagonistiin
Kondelin, Nella (2014)
Kondelin, Nella
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519913
Tiivistelmä
Kysymys kuuluu, voiko tarinan pahaan hahmoon samaistua? Tässä opinnäytetyössä tutkimuskohteeni on samaistuminen antagonistiin. Tutkimustehtäväni on selvittää, onko olemassa samaistuttavia antagonisteja. Tutkin myös sitä, millaiseen pahaan hahmoon katsojan on mahdollista samaistua ja miksi. Tarkastelen sitä, miten samaistuttava antagonisti on mahdollista kirjoittaa. Tarkastelin samaistumista käsikirjoitusoppaiden ja elokuvatutkimuksen näkökulmasta. Tutkimusaineistona käytin käsikirjoittaja Sanna Reinumäen haastattelua ja katselemiani elokuvia.
Tutkimustuloksena selvisi samaistumisen olevan aaltoliikettä, jossa katsoja vuoroin etääntyy ja vuoroin lähentyy elokuvan hahmoa. Katsojan on mahdollista samaistua antagonistiin. Katsojan ei tarvitse ymmärtää kaikkia antagonistin tekoja, mutta hänen on tunnistettava tunteita ja tilanteita joiden kanssa hahmo kamppailee. Samaistuttavuuteen vaikuttaa moni seikka katsojan kokemuksista aina tarinan juonirakenteeseen. Tutkin työssäni myös sitä, miten käsikirjoittajan on mahdollista kirjoittaa samaistuttava antagonisti. Absoluuttista totuutta samaistuttavan antagonistin luomiseen ei ole. Tutkiessani antagonistiin samaistumista, löysin kuitenkin tärkeitä seikkoja, joiden huomioiminen käsikirjoitusvaiheessa vaikuttaa samaistuttavuuteen.
Tutkimuksessani olen halunnut löytää syyt siihen, miksi, miten ja mihin katsoja samaistuu ja miten käsikirjoittaja voi vastata katsojien samaistumisen tarpeisiin. Antagonisti tuo tarinaan aina uusia ulottuvuuksia ja parhaimmillaan auttaa katsojaa käsittelemään omia pimeitä puoliaan.
Tutkimustuloksena selvisi samaistumisen olevan aaltoliikettä, jossa katsoja vuoroin etääntyy ja vuoroin lähentyy elokuvan hahmoa. Katsojan on mahdollista samaistua antagonistiin. Katsojan ei tarvitse ymmärtää kaikkia antagonistin tekoja, mutta hänen on tunnistettava tunteita ja tilanteita joiden kanssa hahmo kamppailee. Samaistuttavuuteen vaikuttaa moni seikka katsojan kokemuksista aina tarinan juonirakenteeseen. Tutkin työssäni myös sitä, miten käsikirjoittajan on mahdollista kirjoittaa samaistuttava antagonisti. Absoluuttista totuutta samaistuttavan antagonistin luomiseen ei ole. Tutkiessani antagonistiin samaistumista, löysin kuitenkin tärkeitä seikkoja, joiden huomioiminen käsikirjoitusvaiheessa vaikuttaa samaistuttavuuteen.
Tutkimuksessani olen halunnut löytää syyt siihen, miksi, miten ja mihin katsoja samaistuu ja miten käsikirjoittaja voi vastata katsojien samaistumisen tarpeisiin. Antagonisti tuo tarinaan aina uusia ulottuvuuksia ja parhaimmillaan auttaa katsojaa käsittelemään omia pimeitä puoliaan.