Improvisointi ilmaisun opetusvälineenä : käsikirja teini-ikäiselle improvisoinnin aloittamiseen trumpetilla
Kontiainen, Marlena (2024)
Kontiainen, Marlena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404288159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404288159
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa ilmaisutaitoja vahvistavia improvisointiharjoituksia sisältävä käsikirja teini-ikäisille soitonoppilaille, jotka tutustuvat improvisointiin mahdollisesti ensimmäistä kertaa. Keskeisenä tavoitteena oli toteuttaa kokonaisuus erilaisia mielekkäitä harjoitteita vahvistamaan oppilaan omaehtoista luovaa ilmaisua. Keskeisenä näkökulmana käsikirjassa toimii se, että oppilaan on mahdollista saada improvisointiharjoituksista mielekkäitä ilmaisun kokemuksia myös kohtaamistaan soitannollisista haasteista huolimatta.
Kirjallisessa osuudessa tarkasteltiin improvisoinnin historiaa niin länsimaisen klassisen musiikin kuin jazz-musiikin osalta perustuen aiempaan tutkimuskirjallisuuteen. Osuudessa käsiteltiin myös soitonopetustoimintaa ohjaavien asiakirjojen sisältöä suhteessa improvisointiin ja ilmaisuun. Lopuksi opinnäytetyössä keskityttiin improvisoimisen hyötyihin omakohtaisen kokemuksen ja tehtyjen havaintojen perusteella.
Laaditun käsikirjan keskeisiksi harjoitusalueiksi muodostuivat asteikkojen omaksuminen, rytminkäsittelytaitojen vahvistaminen, sointujen hyödyntäminen sekä melodiakaavojen käyttäminen improvisoidessa. Käsikirjan harjoitusmateriaali koostui johdattelusta kunkin aihealueen käsittelyyn, ohjeistuksista harjoitusten toteuttamiseen, lukuisista esimerkeistä sekä mahdollisuuksista myös yhteismusisointiin. Laadittu harjoitusmateriaali jaettiin neljään keskeisimpään aihealueeseen, joissa harjoitusten haasteellisuus kasvaa vähitellen. Käsikirjaa on mahdollista hyödyntää sekä opetustyössä että oppilaan omaehtoisessa harjoittelussa vahvistamaan tämän kehittyviä musiikin ilmaisemisen taitoja.
Kirjallisessa osuudessa tarkasteltiin improvisoinnin historiaa niin länsimaisen klassisen musiikin kuin jazz-musiikin osalta perustuen aiempaan tutkimuskirjallisuuteen. Osuudessa käsiteltiin myös soitonopetustoimintaa ohjaavien asiakirjojen sisältöä suhteessa improvisointiin ja ilmaisuun. Lopuksi opinnäytetyössä keskityttiin improvisoimisen hyötyihin omakohtaisen kokemuksen ja tehtyjen havaintojen perusteella.
Laaditun käsikirjan keskeisiksi harjoitusalueiksi muodostuivat asteikkojen omaksuminen, rytminkäsittelytaitojen vahvistaminen, sointujen hyödyntäminen sekä melodiakaavojen käyttäminen improvisoidessa. Käsikirjan harjoitusmateriaali koostui johdattelusta kunkin aihealueen käsittelyyn, ohjeistuksista harjoitusten toteuttamiseen, lukuisista esimerkeistä sekä mahdollisuuksista myös yhteismusisointiin. Laadittu harjoitusmateriaali jaettiin neljään keskeisimpään aihealueeseen, joissa harjoitusten haasteellisuus kasvaa vähitellen. Käsikirjaa on mahdollista hyödyntää sekä opetustyössä että oppilaan omaehtoisessa harjoittelussa vahvistamaan tämän kehittyviä musiikin ilmaisemisen taitoja.