Environmental Impact of Plastic Used as Packing Material and Protection of Components
Lönnkvist, Emil (2024)
Lönnkvist, Emil
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268035
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin ABB Oy, Vaasassa. Työn tarkoituksena oli suorittaa materiaalivirtojen analyysi muovista, jota käytetään komponenttien pakkaamiseen alihankkijoilta toimitettuna. Työ tehtiin asiakaspyyntöjen perusteella, jotka koskivat päästöjä tehtaan tuotannosta.
Työn tavoitteena oli määrittää, kuinka paljon muovia syntyy komponenttien pakkaamisesta alihankkijoilta tehtaalle koko vuoden 2023 aikana. Työhön kuului myös selvittää, miten eri osat oli pakattu. Työ tehtiin keräämällä tietoja ja mittaamalla neljän eri kokoluokan sähkömoottorin yleisimmin käytettäviä komponentteja AL3B-kokoonpanolinjalla.
Työn tulokset esitettiin taulukoiden ja kaavioiden muodossa, jotka osoittivat, kuinka paljon muovia kukin komponentti kustakin moottorikoosta aiheutti. Hiilidioksidipäästölaskelmien avulla määrä muutettiin muovin polttamisen aiheuttamiksi hiilidioksidipäästöiksi. Lopuksi esitettiin kokonaismäärä muovia ja kasvihuonekaasupäästöjä, jotka syntyivät AL3B-kokoonpanolinjalla valmistetuista moottoreista.
Yhteenvetona todettiin, että tämä työ voisi toimia pohjana jatkotutkimukselle muovijätteen ja päästöjen vähentämisessä parantamalla komponenttien pakkausmenetelmiä. ABB voisi asettamalla vaatimuksia alihankkijoille pakkausmenetelmistä ja materiaaleista saavuttaa vähemmän päästöjä ja pienemmät kustannukset jätehuollossa.
Työn tavoitteena oli määrittää, kuinka paljon muovia syntyy komponenttien pakkaamisesta alihankkijoilta tehtaalle koko vuoden 2023 aikana. Työhön kuului myös selvittää, miten eri osat oli pakattu. Työ tehtiin keräämällä tietoja ja mittaamalla neljän eri kokoluokan sähkömoottorin yleisimmin käytettäviä komponentteja AL3B-kokoonpanolinjalla.
Työn tulokset esitettiin taulukoiden ja kaavioiden muodossa, jotka osoittivat, kuinka paljon muovia kukin komponentti kustakin moottorikoosta aiheutti. Hiilidioksidipäästölaskelmien avulla määrä muutettiin muovin polttamisen aiheuttamiksi hiilidioksidipäästöiksi. Lopuksi esitettiin kokonaismäärä muovia ja kasvihuonekaasupäästöjä, jotka syntyivät AL3B-kokoonpanolinjalla valmistetuista moottoreista.
Yhteenvetona todettiin, että tämä työ voisi toimia pohjana jatkotutkimukselle muovijätteen ja päästöjen vähentämisessä parantamalla komponenttien pakkausmenetelmiä. ABB voisi asettamalla vaatimuksia alihankkijoille pakkausmenetelmistä ja materiaaleista saavuttaa vähemmän päästöjä ja pienemmät kustannukset jätehuollossa.