"Hyvällä ohjauksella saadaan hyviä uusia kollegoja”: opiskelijaohjauksen laadun kehittäminen perioperatiivisella osastolla.
Garcia Carme, Maria (2024)
Garcia Carme, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298187
Tiivistelmä
Leikkaussalityö on henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa (muun muassa 3-vuorotyö, pitkät leikkaukset, vähäiset tauot, huono työergonomia, pitkäaikainen stressi). Harjoittelun ohjaajan kuormitus vaikuttaa suoraan opiskelijaohjaukseen. Toimivampi opiskelijaohjausmalli kuormittaisi yksittäisiä ohjaajia vähemmän ja näkyisi myös ulospäin opiskelijamyönteisyytenä työpaikalla sekä helpottaisi rekrytointia ja lisäisi työhyvinvointia.
Tämän kehittämistyön tarkoitus oli selvittää hoitajien kokemusten avulla, mitkä tekijät vaikuttavat sairaanhoitajien työhyvinvointiin opiskelijaohjauksen aikana Vaasan keskussairaalan leikkaus- ja anestesiaosastolla sekä päiväkirurgisella osastolla ja kehittää toimivampi opiskelijaohjausmalli osaston henkilökunnan käyttöön, yhdessä heidän kanssaan sekä samalla vähentää ohjauksesta johtuvaa henkilökunnan kuormitusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä organisaation ja työntekijöiden tietoa hoitajien työhyvinvoinnista sekä kehittää leikkausosaston opiskelijaohjauksen laatua.
Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osion menetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta, sähköistä kyselyä, benchmarkingia sekä aivoriihtä. Kehittämistyön tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Tulosten myötä saatiin paljon hyödyllistä tietoa opiskelijaohjauksen laadun kehittämistä varten. Ohjaajien työhyvinvoinnin todettiin vaikuttavan opiskelijoiden harjoittelun ohjauksen laatuun. Kehittämistyössä nousi esiin muun muassa seuraavia ohjaajien työhyvinvointiin opiskelijaohjauksen aikana vaikuttavia tekijöitä: kiire, stressi, ohjausresurssien puute, ohjaajan psyykkinen hyvinvointi ohjaustyössä ja ammatillinen kehittyminen.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi uusi opiskelijaohjausmalli kohdeosastojen opiskelijavastaavien työn tueksi. Kohdeosastot saavat raportin kehittämistyön tuloksista, ja voivat näin kehittää opiskelijaohjauksen laatua sekä samalla myös parantaa henkilökunnan työhyvinvointia.
Tämän kehittämistyön tarkoitus oli selvittää hoitajien kokemusten avulla, mitkä tekijät vaikuttavat sairaanhoitajien työhyvinvointiin opiskelijaohjauksen aikana Vaasan keskussairaalan leikkaus- ja anestesiaosastolla sekä päiväkirurgisella osastolla ja kehittää toimivampi opiskelijaohjausmalli osaston henkilökunnan käyttöön, yhdessä heidän kanssaan sekä samalla vähentää ohjauksesta johtuvaa henkilökunnan kuormitusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä organisaation ja työntekijöiden tietoa hoitajien työhyvinvoinnista sekä kehittää leikkausosaston opiskelijaohjauksen laatua.
Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osion menetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta, sähköistä kyselyä, benchmarkingia sekä aivoriihtä. Kehittämistyön tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Tulosten myötä saatiin paljon hyödyllistä tietoa opiskelijaohjauksen laadun kehittämistä varten. Ohjaajien työhyvinvoinnin todettiin vaikuttavan opiskelijoiden harjoittelun ohjauksen laatuun. Kehittämistyössä nousi esiin muun muassa seuraavia ohjaajien työhyvinvointiin opiskelijaohjauksen aikana vaikuttavia tekijöitä: kiire, stressi, ohjausresurssien puute, ohjaajan psyykkinen hyvinvointi ohjaustyössä ja ammatillinen kehittyminen.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi uusi opiskelijaohjausmalli kohdeosastojen opiskelijavastaavien työn tueksi. Kohdeosastot saavat raportin kehittämistyön tuloksista, ja voivat näin kehittää opiskelijaohjauksen laatua sekä samalla myös parantaa henkilökunnan työhyvinvointia.