Dynaamisen ihmishahmon piirtäminen : teoria ja referenssivalokuvaus oppimisen apuna
Mäkitalo, Juho-Antti (2024)
Mäkitalo, Juho-Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404268029
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi siihen, miten piirretään dynaamisia ihmishahmoja mielikuvituksen pohjalta ja itse otettuja valokuvareferenssejä hyödyntäen. Teososan tuloksena syntyi kymmenen mustavalkoista digitaalista piirrosta 1800-luvun suomalaisista sotamiehistä erilaisissa liikkeissä, kuten juoksussa ja hyppäämässä. Pyrin siihen, että tulokset olisivat relevantteja esimerkiksi yleisesti ihmishahmon piirtämisestä ja sarjakuvien tekemisestä kiinnostuneille.
Opinnäytetyö toteutettiin taiteellisena tutkimuksena. Syvennyin dynaamisuuden teoriaan kuvataiteessa saadakseni ymmärryksen siitä, mikä tekee taiteesta dynaamista tai staattista. Tämän lisäksi analysoin dynaamisia ihmistä kuvaavia teoksia formalistisesta näkökulmasta ja keskittyen myös siihen, mikä niistä teki dynaamisia. Tutustuin myös etuihin referenssimateriaalin ja mielikuvituksen pohjalta piirtämisessä eri kuvataiteilijoiden perspektiiveistä.
Teososa jakautui kahteen tekotapaan. Puolet teoksista luonnostelin vain mielikuvitukseen ja teoriapohjaan nojaten. Loput viisi luonnosta tuotin korvaamalla ensimmäisen karkean luonnosteluvaiheen valokuvauksella. Käyttämäni valokuvareferenssit kuvasin itse ja esittelin niiden suunnittelun. Esittelin luonnokseni ja ajatusprosessini niiden takana dynaamisuuden teoriaan nojaten. Luonnoksista tein tarkemmat, mustavalkoisesti värjätyt ja varjostetut teokset. Lopuksi analysoin valmiita teoksia, pohdin osaamiseni kehittymistä ja vertailin sekä referenssin että pelkän mielikuvituksen käytön etuja liikkuvaa ihmistä piirtäessä.
Opinnäytetyö toteutettiin taiteellisena tutkimuksena. Syvennyin dynaamisuuden teoriaan kuvataiteessa saadakseni ymmärryksen siitä, mikä tekee taiteesta dynaamista tai staattista. Tämän lisäksi analysoin dynaamisia ihmistä kuvaavia teoksia formalistisesta näkökulmasta ja keskittyen myös siihen, mikä niistä teki dynaamisia. Tutustuin myös etuihin referenssimateriaalin ja mielikuvituksen pohjalta piirtämisessä eri kuvataiteilijoiden perspektiiveistä.
Teososa jakautui kahteen tekotapaan. Puolet teoksista luonnostelin vain mielikuvitukseen ja teoriapohjaan nojaten. Loput viisi luonnosta tuotin korvaamalla ensimmäisen karkean luonnosteluvaiheen valokuvauksella. Käyttämäni valokuvareferenssit kuvasin itse ja esittelin niiden suunnittelun. Esittelin luonnokseni ja ajatusprosessini niiden takana dynaamisuuden teoriaan nojaten. Luonnoksista tein tarkemmat, mustavalkoisesti värjätyt ja varjostetut teokset. Lopuksi analysoin valmiita teoksia, pohdin osaamiseni kehittymistä ja vertailin sekä referenssin että pelkän mielikuvituksen käytön etuja liikkuvaa ihmistä piirtäessä.