Varhaiskasvatuksen sosionomi perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä
Gusani, Ermina; Varjo, Tessa (2024)
Gusani, Ermina
Varjo, Tessa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298206
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda Liedon kaupungin varhaiskasvatukseen opas varhaiskasvatuksen sosionomin roolista perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tavoitteena oli selkeyttää mitä perheiden kanssa tehtävä yhteistyö on ja miten varhaiskasvatuksen sosionomi sitä toteuttaa. Oppaan avulla myös muu varhaiskasvatuksen henkilökunta saa tietoa varhaiskasvatuksen sosionomin työstä ja tehtävänkuvasta.
Tietoperusta rakentuu varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan ja kompetenssien kuvaamisesta sekä perheiden kanssa tehtävän yhteistyön tarkastelusta varhaiskasvatuksessa.
Kehittämismenetelminä käytimme haastattelua sekä aiemman tiedon hyödyntämistä. Niiden avulla saimme relevanteinta tietoa kehittämistyön tuotokseen. Kehittämistyön tuotoksena syntyi opas. Se käsittelee seitsemän tärkeää aihealuetta varhaiskasvatuksen sosionomin työssä. Aiheet olivat varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit, sosiaalipedagogiikka, vuorovaikutus, osallisuuden tukeminen, vanhemmuuden tukeminen, palveluohjaus sekä moniammatillisuus ja verkostoyhteistyö
Tietoperusta rakentuu varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan ja kompetenssien kuvaamisesta sekä perheiden kanssa tehtävän yhteistyön tarkastelusta varhaiskasvatuksessa.
Kehittämismenetelminä käytimme haastattelua sekä aiemman tiedon hyödyntämistä. Niiden avulla saimme relevanteinta tietoa kehittämistyön tuotokseen. Kehittämistyön tuotoksena syntyi opas. Se käsittelee seitsemän tärkeää aihealuetta varhaiskasvatuksen sosionomin työssä. Aiheet olivat varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit, sosiaalipedagogiikka, vuorovaikutus, osallisuuden tukeminen, vanhemmuuden tukeminen, palveluohjaus sekä moniammatillisuus ja verkostoyhteistyö