Brändi, digitaalinen markkinointi ja suoramyynti maataloudessa
Koskinen, Joni; Sillanpää, Siiri (2024)
Koskinen, Joni
Sillanpää, Siiri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298204
Tiivistelmä
Maataloustuotteiden suoramyyntiä harjoittavien tilojen määrä on ollut kasvussa 2000-luvulla. Kotimainen ja etenkin lähellä tuotettu ruoka ovat olleet pitkään trendi, ja kuluttajat ovat entistä valveutuneimpia, mistä ruoka tulee. Siitä huolimatta suoramyyntiä harjoittavat maatalousyritykset kipuilevat näkyvyyden ja asiakaskunnan laajentamisen suhteen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää brändäyksen ja digitaalisen markkinoinnin vaikutuksia maatalousyritysten tunnettavuuteen ja suoramyyntiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Haastatteluihin osallistui viisi maatalousalan toimijaa, joilla on tuotantoeläiminään ylämaankarjaa, herefordia sekä lampaita. Lisäksi yksi haastateltavista keskittyi tuottamaan luonnonmukaisia tuotteita. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, ja ne käsittelivät brändiä, suoramyyntiä ja digitaalista markkinointia. Haastattelut toteutettiin noin tunnin mittaisina puhelinhaastatteluina helmi-maaliskuun 2024 aikana.
Tutkimuksessa kävi ilmi brändin olevan vaikuttava tekijä maataloudessa. Tilallisten rakkaus eläimiä ja luontoa kohtaan sekä toiminnan läpinäkyvyys heijastuvat kuluttajien mielenkiinnossa seurata tilojen elämää somekanavien kautta. Huomiota herättävät mainoskampanjat ja uusien tuotteiden lanseeraaminen vaikuttavat myyntiin. Digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet korostuvat näkyvyyden kasvattamisessa, ja sosiaalinen media nähdään pitkälti ainoana markkinoinnin kanavana. Haasteina kuitenkin ovat ajan tai osaamisen puute markkinoinnin tehostamiseksi tai laajentamiseksi alustoilla. Lisäksi asiakaskunnan laajentaminen sekä tuotantokustannukset nähdään haasteena.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Haastatteluihin osallistui viisi maatalousalan toimijaa, joilla on tuotantoeläiminään ylämaankarjaa, herefordia sekä lampaita. Lisäksi yksi haastateltavista keskittyi tuottamaan luonnonmukaisia tuotteita. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, ja ne käsittelivät brändiä, suoramyyntiä ja digitaalista markkinointia. Haastattelut toteutettiin noin tunnin mittaisina puhelinhaastatteluina helmi-maaliskuun 2024 aikana.
Tutkimuksessa kävi ilmi brändin olevan vaikuttava tekijä maataloudessa. Tilallisten rakkaus eläimiä ja luontoa kohtaan sekä toiminnan läpinäkyvyys heijastuvat kuluttajien mielenkiinnossa seurata tilojen elämää somekanavien kautta. Huomiota herättävät mainoskampanjat ja uusien tuotteiden lanseeraaminen vaikuttavat myyntiin. Digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet korostuvat näkyvyyden kasvattamisessa, ja sosiaalinen media nähdään pitkälti ainoana markkinoinnin kanavana. Haasteina kuitenkin ovat ajan tai osaamisen puute markkinoinnin tehostamiseksi tai laajentamiseksi alustoilla. Lisäksi asiakaskunnan laajentaminen sekä tuotantokustannukset nähdään haasteena.