Verkko-opetuksen vaikuttavuus
Kortekangas-Jarva, Kaarina (2009)
Kortekangas-Jarva, Kaarina
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298244
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan syitä, miksi Oulun seudun ammattiopiston liiketalouden yksikön perus- ja ammattitutkinnon opiskelijat ovat valinneet verkkokurssin lähiopetuksen sijasta.
Opinnäytetyön alussa esitellään myös kolme erilaista oppimistyyliä ja niiden kokeiluja erilaisista hankkeista.
Tutkimustulosten pohjalta johtopäätöksissä pohditaan myös sitä, onko selkeästi jokin oppimistyyli sellainen, jonka voidaan selkeästi katsoa sopivaksi esille nousseen verkkokurssin valintaan vaikuttaneen syyn pohjalta verkko-opetukseen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.
Merkittävin johtopäätös työstä oli, että opiskelijat olivat vastauksissaan sitä mieltä, että oppimiseen liittyvät syyt olivat eniten niitä, joilla oli merkitystä verkkokurssin valintaan. Sen pohjalta voidaan katsoa sopivaksi mielekkään ja tutkivan oppimisen soveltuvan hyvin kurssin suunnitteluvaiheessa oppimistehtävien pohjaksi.
Opinnäytetyön alussa esitellään myös kolme erilaista oppimistyyliä ja niiden kokeiluja erilaisista hankkeista.
Tutkimustulosten pohjalta johtopäätöksissä pohditaan myös sitä, onko selkeästi jokin oppimistyyli sellainen, jonka voidaan selkeästi katsoa sopivaksi esille nousseen verkkokurssin valintaan vaikuttaneen syyn pohjalta verkko-opetukseen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.
Merkittävin johtopäätös työstä oli, että opiskelijat olivat vastauksissaan sitä mieltä, että oppimiseen liittyvät syyt olivat eniten niitä, joilla oli merkitystä verkkokurssin valintaan. Sen pohjalta voidaan katsoa sopivaksi mielekkään ja tutkivan oppimisen soveltuvan hyvin kurssin suunnitteluvaiheessa oppimistehtävien pohjaksi.