Varastonhallintajärjestelmän hankinnan valmistelu
Järvi, Jutta (2024)
Järvi, Jutta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298233
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää mahdollisimman hyvä varastonhallintajärjestelmä, joka voitaisiin myöhemmin käyttöönottaa yritykselle tai jatko kehittää tehtyä suunnitelmapohjaa tulevaisuudessa. Työn tavoite muodostui tarpeesta, joka on toimeksiantajan toive, saada parempi varastonhallintajärjestelmä korvaamaan vanhempi järjestelmä. Tutkimus muodostui halusta kehittää varastonhallintaa sekä myös laitehallintaa siinä ohessa. Tehtävänä oli tutkia ja vertailla olemassa olevia erilaisia varastonhallintajärjestelmiä ja verrata niitä keskenään. Järjestelmien vertailut keskenään tehtiin Excel-taulukko muotoisesti, josta päästiin analysoimaan niiden tarjoamaa sekä siitä sitten valitsemaan sopivin järjestelmä yritykselle.
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi Lippupiste Oy, joka on erikoistunut markkinointiin ja monikanavaiseen lipunmyyntiin lukuisiin eri viihde-, urheilu- ja kulttuuritapahtumiin. Lippupisteen nykyisin käytössä oleva järjestelmä on työläämpi järjestelmä käyttää, joten uuden järjestelmän hankinnan suunnittelu ja mahdollinen käyttöönotto tuli hyvään saumaan, koska toimeksiantajayritys edistää tällä hetkellä työläämpien työskentely prosessien automatisointia siten, että osa prosesseista olisivat nopeampia ja tällöin jää myös aikaa muille työtehtäville.
Saavutettuun lopputulokseen pääsemiseksi tehtiin teemahaastatteluita teknisen tuen kanssa, jotta järjestelmää käyttävät henkilöt pystyivät vaikuttamaan tulevaan mahdolliseen varastonhallintajärjestelmään ja sen ominaisuuksiin. Lopulta saatiin järjestelmien vertailun tuloksena valittua paras mahdollinen varastonhallintajärjestelmä, joka vastasi yrityksen toiveita.
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi Lippupiste Oy, joka on erikoistunut markkinointiin ja monikanavaiseen lipunmyyntiin lukuisiin eri viihde-, urheilu- ja kulttuuritapahtumiin. Lippupisteen nykyisin käytössä oleva järjestelmä on työläämpi järjestelmä käyttää, joten uuden järjestelmän hankinnan suunnittelu ja mahdollinen käyttöönotto tuli hyvään saumaan, koska toimeksiantajayritys edistää tällä hetkellä työläämpien työskentely prosessien automatisointia siten, että osa prosesseista olisivat nopeampia ja tällöin jää myös aikaa muille työtehtäville.
Saavutettuun lopputulokseen pääsemiseksi tehtiin teemahaastatteluita teknisen tuen kanssa, jotta järjestelmää käyttävät henkilöt pystyivät vaikuttamaan tulevaan mahdolliseen varastonhallintajärjestelmään ja sen ominaisuuksiin. Lopulta saatiin järjestelmien vertailun tuloksena valittua paras mahdollinen varastonhallintajärjestelmä, joka vastasi yrityksen toiveita.