Huolen puheeksioton haasteet : selvitys varhaiskasvatuksen henkilöstön avun tarpeesta puheeksiottoon
Hellsten, Elli (2024)
Hellsten, Elli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298329
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään Raision kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemia haasteita huolen puheeksiottoon liittyen. Lisäksi selvitetään, miten monialainen yhteistyö toteutuu varhaiskasvatuksen ja muiden lapsi- ja perhepalveluiden välillä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yhteistyössä Raision kaupungin varhaiskasvatuksen sekä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Perhekeskuksen kanssa. Tutkimusmenetelminä olivat kyselylomake ja ryhmämuotoinen teemahaastattelu, jotka toteutettiin syksyn 2023 aikana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Raision kaupungin varhaiskasvatuksessa yleisesti huolen puheeksiottoa ei koeta kovin haastavaksi. Huolen puheeksioton haastavuus vaihtelee muun muassa sen perusteella, koskeeko huoli esimerkiksi lapsen oppimisen haasteita vai koko perhettä. Tuloksista ilmenee myös tarve monialaisen yhteistyön kehittämiseen, esimerkiksi hyödyntämällä varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamista entistä enemmän lapsen asiantuntijoina. Tutkimustulosten avulla voidaan kehittää varhaiskasvatuksen sekä muiden sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistyötä sekä madaltaa kynnystä huolen puheeksiottoon varhaiskasvatuksessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yhteistyössä Raision kaupungin varhaiskasvatuksen sekä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Perhekeskuksen kanssa. Tutkimusmenetelminä olivat kyselylomake ja ryhmämuotoinen teemahaastattelu, jotka toteutettiin syksyn 2023 aikana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Raision kaupungin varhaiskasvatuksessa yleisesti huolen puheeksiottoa ei koeta kovin haastavaksi. Huolen puheeksioton haastavuus vaihtelee muun muassa sen perusteella, koskeeko huoli esimerkiksi lapsen oppimisen haasteita vai koko perhettä. Tuloksista ilmenee myös tarve monialaisen yhteistyön kehittämiseen, esimerkiksi hyödyntämällä varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamista entistä enemmän lapsen asiantuntijoina. Tutkimustulosten avulla voidaan kehittää varhaiskasvatuksen sekä muiden sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistyötä sekä madaltaa kynnystä huolen puheeksiottoon varhaiskasvatuksessa.