Neo-futuristisen teatterin jäljillä : suomalaista teatteria uudistamassa
Kääriäinen, Noora (2024)
Kääriäinen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298381
Tiivistelmä
Neo-futuristinen teatteri on Yhdysvalloissa vuonna 1988 syntynyt teatterimuoto. Inspiroiduin neo-futurismista keväällä 2022 toimiessani apulaisohjaajana yhdysvaltalaisen Peter Friedrichin ohjaamassa neo-futuristisessa esityksessä. Sittemmin olen ohjannut neo-futuristisen taiteellisen opinnäytetyöni KÖYHÄT RITARIT keväällä 2024 Turun ylioppilasteatteriin.
Neo-futuristisessa teatteri-esityksessä esitetään 60 minuutin aikana 30 näytelmää yleisön valitsemassa järjestyksessä. Näytelmät ovat työryhmän itsensä kirjoittamia ja käsittelevät nykypäivän ajankohtaisia ilmiöitä. Tässä opinnäytetyössä avataan tarkemmin neo-futuristisen teatterin toimintatapoja ja esityksen muotoa, kuten tasa-arvoista työskentelytapaa, kahden minuutin näytelmien luomisprosessia, interaktiivista yleisösuhdetta sekä näyttelijäntyötä, joka pyrkii irti illuusioista.
Lopuksi pohditaan, mitä uutta neo-futurismi voisi antaa suomalaiselle teatterikentälle – keskeinen johtopäätös on, että neo-futuristisen teatterin muoto mahdollistaa inklusiivisen prosessin ja esitysmuodon, ja näin kutsuu teatterin tekijöiksi ja kokijoiksi moninaisia ihmisiä riippumatta esimerkiksi henkilön etnisestä taustasta, kielestä, vammaisuudesta tai sukupuolesta. Neo-futurist theater is a form of theater born in the United States in 1988. I became inspired by neo-futurism in the spring of 2022 while serving as an assistant director in a neo-futurist performance directed by Peter Friedrich. Since then, I have directed my neo-futurist artistic thesis titled KÖYHÄT RITARIT in the spring of 2024 at the Turku Student Theatre (Turun ylioppilasteatteri).
In a neo-futurist theater performance, 30 plays are presented in 60 minutes in an order chosen by the audience. The plays are written by the ensemble and address current topics. This thesis explores in more detail the working methods and format of neo-futurist theater, such as the equal approach to work, the process of creating two-minute plays, interaction with the audience, and acting that seeks to break away from illusions.
Finally, it considers what new aspects neo-futurism could bring to the Finnish theater scene. The key conclusion is that the form of neo-futurist theater enables an inclusive process and performance format, inviting diverse individuals to participate as theater makers and audience members regardless of factors such as ethnicity, language, disability, or gender.
Neo-futuristisessa teatteri-esityksessä esitetään 60 minuutin aikana 30 näytelmää yleisön valitsemassa järjestyksessä. Näytelmät ovat työryhmän itsensä kirjoittamia ja käsittelevät nykypäivän ajankohtaisia ilmiöitä. Tässä opinnäytetyössä avataan tarkemmin neo-futuristisen teatterin toimintatapoja ja esityksen muotoa, kuten tasa-arvoista työskentelytapaa, kahden minuutin näytelmien luomisprosessia, interaktiivista yleisösuhdetta sekä näyttelijäntyötä, joka pyrkii irti illuusioista.
Lopuksi pohditaan, mitä uutta neo-futurismi voisi antaa suomalaiselle teatterikentälle – keskeinen johtopäätös on, että neo-futuristisen teatterin muoto mahdollistaa inklusiivisen prosessin ja esitysmuodon, ja näin kutsuu teatterin tekijöiksi ja kokijoiksi moninaisia ihmisiä riippumatta esimerkiksi henkilön etnisestä taustasta, kielestä, vammaisuudesta tai sukupuolesta.
In a neo-futurist theater performance, 30 plays are presented in 60 minutes in an order chosen by the audience. The plays are written by the ensemble and address current topics. This thesis explores in more detail the working methods and format of neo-futurist theater, such as the equal approach to work, the process of creating two-minute plays, interaction with the audience, and acting that seeks to break away from illusions.
Finally, it considers what new aspects neo-futurism could bring to the Finnish theater scene. The key conclusion is that the form of neo-futurist theater enables an inclusive process and performance format, inviting diverse individuals to participate as theater makers and audience members regardless of factors such as ethnicity, language, disability, or gender.