Verkkopankkipalveluiden saavutettavuus
Guzmán Lindholm, Sonia (2024)
Guzmán Lindholm, Sonia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308412
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin saavutettavuuteen ja siihen liittyviin säädöksiin, joissa tutkimuksen kohteena oli verkkopankkipalvelut. Tarkoitus oli selvittää verkkopankkipalveluiden saavutettavuuden nykytilaa ja selvittää täyttävätkö ne saavutettavuuden säädökset vertailuanalyysin avulla. Lisäksi tarkoituksena oli lisätä tekijän ymmärrystä saavutettavuudesta, jotta nämä uudet tiedot ovat hyödynnettävissä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä käytiin läpi mitä verkkopankkipalvelut tarkoittavat, sekä syvennyttiin aiheeseen saavutettavuus. Tietoperustan luvuissa selvitettiin mistä digipalvelulaki juontaa juurensa, sekä miten EU:n saavutettavuus- ja esteettömyysdirektiivi ja WCAG 2.1 saavutettavuusohjeistus on kytköksissä digipalvelulakiimme. Työnrajauksessa käytettiin apuna Laurean ja Haaga-Helian yhteistyössä vuonna 2023 ideoimia Verkkosisällön saavutettavuuden ohjekortteja.
Tutkimus pohjautui verkkopankkipalveluiden saavutettavuusselosteisiin ja analyysissa mukana olleet WCAG 2.1:n ohjeistuksen kohtien valinnassa käytettiin rajauksen apuna verkkosisällön saavutettavuuden ohjekortteja, joita verrattiin neljän pankin verkkopalveluiden saavutettavuus-selosteisiin. Analyysissa oli siis mukana kaksi suurempaa pankkia, sekä kaksi pienempää pankkia. Tutkimuksen tulokset on esitetty taulukkomuodossa, jotta vertailua oli helppo tehdä.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että pankkien verkkopankkipalvelut täyttävät saavutettavuuden vaatimukset vain osittain mutta saavutettavuusselosteet eivät kuitenkaan varsinaisesti anna kuvaa verkkopankin käytettävyydestä. Tekijän mielestä olisikin hyvä tehdä jatkotutkimusta käyttäjätestausten avulla ja testauksessa kiinnittää erityisesti huomiota kohtiin, jotka eivät saavutettavuusselosteen mukaan täyttäneet WCAG 2.1 ohjeistuksen kriteerejä.
Opinnäytetyössä käytiin läpi mitä verkkopankkipalvelut tarkoittavat, sekä syvennyttiin aiheeseen saavutettavuus. Tietoperustan luvuissa selvitettiin mistä digipalvelulaki juontaa juurensa, sekä miten EU:n saavutettavuus- ja esteettömyysdirektiivi ja WCAG 2.1 saavutettavuusohjeistus on kytköksissä digipalvelulakiimme. Työnrajauksessa käytettiin apuna Laurean ja Haaga-Helian yhteistyössä vuonna 2023 ideoimia Verkkosisällön saavutettavuuden ohjekortteja.
Tutkimus pohjautui verkkopankkipalveluiden saavutettavuusselosteisiin ja analyysissa mukana olleet WCAG 2.1:n ohjeistuksen kohtien valinnassa käytettiin rajauksen apuna verkkosisällön saavutettavuuden ohjekortteja, joita verrattiin neljän pankin verkkopalveluiden saavutettavuus-selosteisiin. Analyysissa oli siis mukana kaksi suurempaa pankkia, sekä kaksi pienempää pankkia. Tutkimuksen tulokset on esitetty taulukkomuodossa, jotta vertailua oli helppo tehdä.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että pankkien verkkopankkipalvelut täyttävät saavutettavuuden vaatimukset vain osittain mutta saavutettavuusselosteet eivät kuitenkaan varsinaisesti anna kuvaa verkkopankin käytettävyydestä. Tekijän mielestä olisikin hyvä tehdä jatkotutkimusta käyttäjätestausten avulla ja testauksessa kiinnittää erityisesti huomiota kohtiin, jotka eivät saavutettavuusselosteen mukaan täyttäneet WCAG 2.1 ohjeistuksen kriteerejä.