Asiakastyytyväisyyskysely Lohjan Keskuskirpputorille
Kemppainen, Pirkko (2024)
Kemppainen, Pirkko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298307
Tiivistelmä
Lohjan Keskuskirpputori on kaksikymmentä vuotta toiminut perheyritys Lohjalla. Yritys tarjoaa 190 vuokrattavaa myyntipöytää 600 neliön myymälätilassa, jossa on myös huonekalujen myyntipuoli.
Opinnäytetyö käsittelee Lohjan Keskuskirpputorin myyntipöydän vuokranneiden asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka tyytyväisiä viimeisen vuoden aikana myyntipöydän vuokranneet asiakkaat ovat yrityksen asiakaspalvelun tasoon, myymälän viihtyvyyteen sekä myyntipöydän vuokraan. Tutkimuksen tavoitteena on myös saada asiakkailta kehitysideoita yrityksen toimintaan.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi sitä, mistä asiakastyytyväisyys koostuu, miten sitä voidaan mitata ja mihin asiakastyytyväisyys vaikuttaa yrityksen liiketoiminnassa. Teoriaosuudessa käydään myös läpi myymälän viihtyvyyden merkitystä sekä hintatason merkitystä asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake toteutettiin Webropol-ohjelman avulla. Kysely lähetettiin yhteensä 120 asiakkaalle ja se oli auki kaksi viikkoa 11.–24.3.2024 välisen ajan. Kyselyyn vastasi yhteensä 44 asiakasta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lohjan Keskuskirpputorin asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä yrityksen asiakaspalvelun tasoon. Vastausten perusteella myymälä koettiin suhteellisen viihtyisäksi. Viihtyvyyteen vaikutti siisteys, ahtaus ja pöytien järjestys, jota vastaajat toivoivat lisää, jotta myymälä koettaisiin viihtyisämmäksi. Vastausten perusteella yrityksen hintataso koettiin suhteellisen hyväksi, tähän saatiin hintaehdotuksia avoimen kysymyksen kautta. Hintaehdotukset olivat 15–25 euron väliltä. Kyselyyn vastaajista melkein puolet antoivat kehitysideoita Lohjan Keskuskirpputorille
Opinnäytetyö käsittelee Lohjan Keskuskirpputorin myyntipöydän vuokranneiden asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka tyytyväisiä viimeisen vuoden aikana myyntipöydän vuokranneet asiakkaat ovat yrityksen asiakaspalvelun tasoon, myymälän viihtyvyyteen sekä myyntipöydän vuokraan. Tutkimuksen tavoitteena on myös saada asiakkailta kehitysideoita yrityksen toimintaan.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi sitä, mistä asiakastyytyväisyys koostuu, miten sitä voidaan mitata ja mihin asiakastyytyväisyys vaikuttaa yrityksen liiketoiminnassa. Teoriaosuudessa käydään myös läpi myymälän viihtyvyyden merkitystä sekä hintatason merkitystä asiakastyytyväisyyden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake toteutettiin Webropol-ohjelman avulla. Kysely lähetettiin yhteensä 120 asiakkaalle ja se oli auki kaksi viikkoa 11.–24.3.2024 välisen ajan. Kyselyyn vastasi yhteensä 44 asiakasta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lohjan Keskuskirpputorin asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä yrityksen asiakaspalvelun tasoon. Vastausten perusteella myymälä koettiin suhteellisen viihtyisäksi. Viihtyvyyteen vaikutti siisteys, ahtaus ja pöytien järjestys, jota vastaajat toivoivat lisää, jotta myymälä koettaisiin viihtyisämmäksi. Vastausten perusteella yrityksen hintataso koettiin suhteellisen hyväksi, tähän saatiin hintaehdotuksia avoimen kysymyksen kautta. Hintaehdotukset olivat 15–25 euron väliltä. Kyselyyn vastaajista melkein puolet antoivat kehitysideoita Lohjan Keskuskirpputorille