Muusikon harjoittelumotivaatio : musiikinopiskelijan harjoittelumotivaatiota etsimässä
Gäddnäs, Filip (2024)
Gäddnäs, Filip
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298281
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin harjoittelumotivaatiota musiikinopiskelijan näkökulmasta. Opinnäytetyö koostuu tietokirjallisuudesta, Webropol-kyselystä sekä oppimispäiväkirjasta. Tutkimusmenetelmä on laadullinen ja pohjaa myös fenomenologiseen tutkimussuuntaukseen. Fenomenologinen tutkimusote tulee esille oman harjoittelupäiväkirjan ja siitä pohjautuvan itsereflektion myötä. Tietokirjallisuudesta löytyy viitteitä psykologisiin näkökulmiin motivaatiosta ja kiinnostuksesta.
Webropol -pohjainen kyselytutkimus toteutettiin Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijoille. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoiden näkemyksiä harjoittelumotivaatiosta. Minua kiinnosti esimerkiksi vuodenaikojen ja vuorokaudenaikojen vaikutus motivaation tasoon. Oppimispäiväkirjan toteutin kirjoittamalla ajatuksiani ylös jokaisen harjoittelukertani jälkeen syyskuun 2023 ja joulukuun 2023 välisenä aikana.
Opinnäytetyön sisältö on rakennettu muusikon sekä instrumentin harjoittelun näkökulmasta, mutta opinnäytetyöstä voi kuitenkin löytyä sovellettavia ajatuksia muitakin aloja ajatellen. Opinnäytetyöni pohjimmainen tarkoitus oli löytää eri näkökulmia motivaatioon liittyen, jotta niiden pohjalta löyty nyttä tietoa voisi hyödyntää motivoimiseen.
Tutkimuksen aikana tehdyn Webropol-kyselyn ja muiden lähteiden pohjalta voi todeta monien eri asioiden vaikuttavan motivaation tasoon. Jokainen henkilö mieltää motivaation eri tavoin ja motivaation lähteenä voi toimia moni eri asia. Muutamia yleisesti esille tulleita harjoittelumotivaation kohottajia olivat esimerkiksi henkilökohtaiset tavoitteet ja toiset muusikot.
Webropol -pohjainen kyselytutkimus toteutettiin Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijoille. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoiden näkemyksiä harjoittelumotivaatiosta. Minua kiinnosti esimerkiksi vuodenaikojen ja vuorokaudenaikojen vaikutus motivaation tasoon. Oppimispäiväkirjan toteutin kirjoittamalla ajatuksiani ylös jokaisen harjoittelukertani jälkeen syyskuun 2023 ja joulukuun 2023 välisenä aikana.
Opinnäytetyön sisältö on rakennettu muusikon sekä instrumentin harjoittelun näkökulmasta, mutta opinnäytetyöstä voi kuitenkin löytyä sovellettavia ajatuksia muitakin aloja ajatellen. Opinnäytetyöni pohjimmainen tarkoitus oli löytää eri näkökulmia motivaatioon liittyen, jotta niiden pohjalta löyty nyttä tietoa voisi hyödyntää motivoimiseen.
Tutkimuksen aikana tehdyn Webropol-kyselyn ja muiden lähteiden pohjalta voi todeta monien eri asioiden vaikuttavan motivaation tasoon. Jokainen henkilö mieltää motivaation eri tavoin ja motivaation lähteenä voi toimia moni eri asia. Muutamia yleisesti esille tulleita harjoittelumotivaation kohottajia olivat esimerkiksi henkilökohtaiset tavoitteet ja toiset muusikot.