Oppilaslähtöinen liikunnallinen produktio Ahtialan koululla
Mäkelä, Sanna; Kokkonen, Jenni (2014)
Mäkelä, Sanna
Kokkonen, Jenni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619968
Tiivistelmä
Tekijä(t): Jenni Kokkonen, Sanna Mäkelä
Koulutusohjelma: Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
Opinnäytetyön otsikko: Oppilaslähtöinen liikunnallinen produktio Ahtialan koululla
Sivu- ja liitesivumäärä: 66 + 10
Opinnäytetyön otsikko englanniksi: Student based physical activity project for Ahtiala School
Opinnäytetyön päätavoitteena on aktivoida nuoria oma-aloitteiseen liikunnallisen toiminnan ideointiin, suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tavoitteena on saada produktioon osallistuville luokille Ahtialan koululla enemmän aktiivista ja motivoivaa toimintaa koulupäivän aikana. Näiden tavoitteiden myötä heillä on itse mahdollisuus hyödyntää oppimiaan taitoja myöhemmin tehdäkseen itse koulupäivistä viihtyisämpiä ja liikunnallisempia.
Opinnäytetyön kohderyhmä koostui Ahtialan koulun kuudennen ja seitsemännen luokan oppilaista. Produktio toteutettiin keväällä 2014 ja toiminnallisia kertoja oppilaiden kanssa kertyi yhteensä 17. Toiminnalliset kerrat koululla perustuivat oppilaiden omiin ideoihin ja toiveisiin siitä, mitä he haluaisivat koulupäivän liikunnallistamiseksi tehdä. Toiminnallista opinnäytetyötä oli tukemassa mukana WAU ry.
Produktion tärkein tuotos olivat liikunnalliset toimintakerrat, jotka oppilaat olivat itse ideoineet, suunnitelleet ja toteuttaneet. Nuoria motivoitiin toimintaan avoimella keskustelulla, kannustamisella, innostamisella, ideoimalla toimintaa luovasti sekä luomalla yhteisiä päätöksiä ja tavoitteita. Motivaation kannalta tärkeää oli myös turvallinen ja avoin ilmapiiri. Toiminnallisten kertojen lisäksi perustettiin blogi, joka piti sisällään nuorten suunnittelemat toiminnalliset kerrat teksteineen ja kuvineen.
Nuoret saatiin motivoitua ja innostettua toimintaan, koska he pääsivät vaikuttamaan toiminnan sisältöihin, ottamaan vastuuta ja toteuttamaan toimintaa itsenäisemmin. Vaikka oppilaslähtöinen toimintamalli oli nuorille uutta ja paikoin haastavaa, saivat he paljon onnistumisen kokemuksia toimiessaan vaihtelevissa rooleissa liikunta-aktiviteettien parissa. Toiminta opetti oppilaille vastuunoton lisäksi muun muassa vuorovaikutus- ja ryhmätyöskentelytaitoja. Oppilaslähtöinen toimintamalli vaati paljon enemmän oppilaiden tukemista ja ohjausta, koska toiminta ei ollut aikuisjohtoista. Nuoret tarvitsivat vastuun kantamiseen ja sen harjoitteluun enemmän aikaa, jotta he pystyivät kokemaan onnistumisia itse suunnitteleman ja ohjaaman toiminnan parissa. Tulevaisuudessa nuoria voisikin opettaa kouluissa liikunnan lisäksi myös muissa oppiaineissa entistä enemmän oppilaslähtöisin, osallistavin ja vastuuttavin keinoin.
Tätä periaatetta noudattaen jatkotutkimusideana voisi olla oppilaslähtöinen ja nuoret osallistava toiminta laajemmin koko yläkoululla niin liikuntatunneilla kuin muissakin oppiaineissa, sillä juuri yläkoululaisten kohdalla liikunta-aktiivisuuden väheneminen on rajuinta.
Asiasanat
lapset ja nuoret, oppilaslähtöisyys, motivointi, koululiikunta, liikunta-aktiivisuus, produktio
Koulutusohjelma: Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
Opinnäytetyön otsikko: Oppilaslähtöinen liikunnallinen produktio Ahtialan koululla
Sivu- ja liitesivumäärä: 66 + 10
Opinnäytetyön otsikko englanniksi: Student based physical activity project for Ahtiala School
Opinnäytetyön päätavoitteena on aktivoida nuoria oma-aloitteiseen liikunnallisen toiminnan ideointiin, suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tavoitteena on saada produktioon osallistuville luokille Ahtialan koululla enemmän aktiivista ja motivoivaa toimintaa koulupäivän aikana. Näiden tavoitteiden myötä heillä on itse mahdollisuus hyödyntää oppimiaan taitoja myöhemmin tehdäkseen itse koulupäivistä viihtyisämpiä ja liikunnallisempia.
Opinnäytetyön kohderyhmä koostui Ahtialan koulun kuudennen ja seitsemännen luokan oppilaista. Produktio toteutettiin keväällä 2014 ja toiminnallisia kertoja oppilaiden kanssa kertyi yhteensä 17. Toiminnalliset kerrat koululla perustuivat oppilaiden omiin ideoihin ja toiveisiin siitä, mitä he haluaisivat koulupäivän liikunnallistamiseksi tehdä. Toiminnallista opinnäytetyötä oli tukemassa mukana WAU ry.
Produktion tärkein tuotos olivat liikunnalliset toimintakerrat, jotka oppilaat olivat itse ideoineet, suunnitelleet ja toteuttaneet. Nuoria motivoitiin toimintaan avoimella keskustelulla, kannustamisella, innostamisella, ideoimalla toimintaa luovasti sekä luomalla yhteisiä päätöksiä ja tavoitteita. Motivaation kannalta tärkeää oli myös turvallinen ja avoin ilmapiiri. Toiminnallisten kertojen lisäksi perustettiin blogi, joka piti sisällään nuorten suunnittelemat toiminnalliset kerrat teksteineen ja kuvineen.
Nuoret saatiin motivoitua ja innostettua toimintaan, koska he pääsivät vaikuttamaan toiminnan sisältöihin, ottamaan vastuuta ja toteuttamaan toimintaa itsenäisemmin. Vaikka oppilaslähtöinen toimintamalli oli nuorille uutta ja paikoin haastavaa, saivat he paljon onnistumisen kokemuksia toimiessaan vaihtelevissa rooleissa liikunta-aktiviteettien parissa. Toiminta opetti oppilaille vastuunoton lisäksi muun muassa vuorovaikutus- ja ryhmätyöskentelytaitoja. Oppilaslähtöinen toimintamalli vaati paljon enemmän oppilaiden tukemista ja ohjausta, koska toiminta ei ollut aikuisjohtoista. Nuoret tarvitsivat vastuun kantamiseen ja sen harjoitteluun enemmän aikaa, jotta he pystyivät kokemaan onnistumisia itse suunnitteleman ja ohjaaman toiminnan parissa. Tulevaisuudessa nuoria voisikin opettaa kouluissa liikunnan lisäksi myös muissa oppiaineissa entistä enemmän oppilaslähtöisin, osallistavin ja vastuuttavin keinoin.
Tätä periaatetta noudattaen jatkotutkimusideana voisi olla oppilaslähtöinen ja nuoret osallistava toiminta laajemmin koko yläkoululla niin liikuntatunneilla kuin muissakin oppiaineissa, sillä juuri yläkoululaisten kohdalla liikunta-aktiivisuuden väheneminen on rajuinta.
Asiasanat
lapset ja nuoret, oppilaslähtöisyys, motivointi, koululiikunta, liikunta-aktiivisuus, produktio