STM32-kehitysalusta ja -mikrokontrollerit
Kananen, Lassi (2024)
Kananen, Lassi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia sulautettujen järjestelmien parissa laajasti käytettyjä STM32-mikrokontrollereita ja -kehitysalustaa ja selvittää, kuinka haastavaa yksinkertaisen koekytkentälaitteen toteutus tässä ympäristössä on.
Opinnäytetyössä käytettiin Nucleo-F446RE ja Nucleo-F072RB kehityskortteja, sekä STM32CubeIDE kehitysympäristöä. Ohjelmointi toteutettiin C-kielellä ja HAL-funktioita hyödyntäen. Erilaisia perusohjauksia ja tiedonsiirtoväyliä testattiin ensin erikseen ja lopuksi nämä yhdistettiin toimivaksi koekytkentälaitekokonaisuudeksi.
Kirjallisessa osuudessa pyrittiin kuvaamaan työn toiminnallinen osuus mahdollisimman kattavasti, ongelmakohdat mukaan lukien. Kirjallisen raportin tavoitteena oli tuoda lukijalleen lisää ymmärrystä STM32-mikrokontrollereista, niiden ohjelmoinnista ja ohjelmointityökaluista.
Opinnäytetyölle asetettuihin tavoitteisiin päästiin kirjallisen ja toiminnallisen osion osalta. Kehitysalustaa ei voi haasteellisuutensa vuoksi suositella perusteiden opiskeluun, mutta pohjatietoa omaavalle henkilölle kehitysalusta sopii.
Opinnäytetyössä käytettiin Nucleo-F446RE ja Nucleo-F072RB kehityskortteja, sekä STM32CubeIDE kehitysympäristöä. Ohjelmointi toteutettiin C-kielellä ja HAL-funktioita hyödyntäen. Erilaisia perusohjauksia ja tiedonsiirtoväyliä testattiin ensin erikseen ja lopuksi nämä yhdistettiin toimivaksi koekytkentälaitekokonaisuudeksi.
Kirjallisessa osuudessa pyrittiin kuvaamaan työn toiminnallinen osuus mahdollisimman kattavasti, ongelmakohdat mukaan lukien. Kirjallisen raportin tavoitteena oli tuoda lukijalleen lisää ymmärrystä STM32-mikrokontrollereista, niiden ohjelmoinnista ja ohjelmointityökaluista.
Opinnäytetyölle asetettuihin tavoitteisiin päästiin kirjallisen ja toiminnallisen osion osalta. Kehitysalustaa ei voi haasteellisuutensa vuoksi suositella perusteiden opiskeluun, mutta pohjatietoa omaavalle henkilölle kehitysalusta sopii.