Nuorten sukupolvien palkitseminen työyhteisöissä
Erkinheimo, Ella (2024)
Erkinheimo, Ella
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville miten nuoremmat sukupolvet (Z-sukupolvi ja milleniaalit) haluaisivat heitä palkittavan työyhteisöissä. Tutkimuksella pyrittiin saamaan selvyyttä mitä yksittäisiä aineellisia ja aineettomia palkitsemistapoja he suosivat. Tavoitteena oli myös selvittää, mitkä eri palkitsemiseen liittyvät asiat vaikuttavat heihin ja miten heitä voisi palkitsemisen keinoin motivoida.
Tutkimuksen kohderyhmä oli 20–34-vuotiaat, jotka ovat/ovat olleet työelämässä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, aineistoa kerättiin Webropol -kyselyn avulla ja käytettiin harkinnanvaraistanäytettä. Kyselyä jaettiin eri sosiaalisen median alustoilla ja pyydettiin vastaajia myös jakamaan eteenpäin omille verkostoilleen, kyselyyn vastasi 124 henkilöä. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syksyllä 2023 ja valmistui keväällä 2024.
Opinnäytetyö koostui kolmesta teoriaa käsittelevästä pääluvusta. Ensimmäisessä käsiteltiin palkitsemisen kokonaisuutta sekä alaluvuissa aineellisista ja aineettomista palkitsemistavoista erikseen. Toisessa pääluvussa käytiin läpi eri motivaatioteorioita ja kolmannessa koottiin yhteen, miten motivaatioteoriat ja palkitseminen liittyvät toisiinsa.
Empiirisessä osiossa käytiin läpi tutkimusmenetelmän ja kohderyhmän valinta ja valintojen perustelut sekä tutkimusprosessia. Tutkimuksen tuloksissa käytiin ensin läpi vastaajien taustatietoja, sen jälkeen tuloksia avattiin alaongelmien mukaisesti. Pää- ja alaongelmiin saatiin vastaukset eikä kyselyn kysymykset olleet tuottaneet turhaa tietoa. Tutkimuksesta selvisi, että vastaajat arvostivat oikeudenmukaisuutta, arvostusta ja palautteensaantia sekä tasa-arvoista kohtelua. Vastaajat olivat myös sitä mieltä, että henkilökohtainen bonus sekä työajanjousto ovat mieluisimpia palkitsemistapoja. Kyselyssä nousi ylös motivoivaksi tekijäksi yhteisöllisyys sekä suurin osa arvosti joustavuutta ja vapautta. Vastaajat nostivat tärkeäksi kommunikaation palkitsemisesta ja työasioista. Kehittymismahdollisuus oli myös yksi mieluisista, kun taas koulutusmahdollisuutta ei koettu kovinkaan mieleiseksi. Vähiten mieluisaksi koettiin stipendi, työtehtävien tuunaus sekä 50-vuotissyntymäpäivä palkallisena ja lahjakortti johonkin tiettyyn kauppaan/palveluun.
Pohdinnassa tehtiin johtopäätöksiä tutkimuksen tuloksista, jonka jälkeen pohdittiin tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta. Lopuksi peilailtiin omaa oppimista ja kehittymistä prosessin aikana ja jaettiin tutkimuksen jatkotutkimusehdotuksia.
Tutkimuksen kohderyhmä oli 20–34-vuotiaat, jotka ovat/ovat olleet työelämässä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, aineistoa kerättiin Webropol -kyselyn avulla ja käytettiin harkinnanvaraistanäytettä. Kyselyä jaettiin eri sosiaalisen median alustoilla ja pyydettiin vastaajia myös jakamaan eteenpäin omille verkostoilleen, kyselyyn vastasi 124 henkilöä. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syksyllä 2023 ja valmistui keväällä 2024.
Opinnäytetyö koostui kolmesta teoriaa käsittelevästä pääluvusta. Ensimmäisessä käsiteltiin palkitsemisen kokonaisuutta sekä alaluvuissa aineellisista ja aineettomista palkitsemistavoista erikseen. Toisessa pääluvussa käytiin läpi eri motivaatioteorioita ja kolmannessa koottiin yhteen, miten motivaatioteoriat ja palkitseminen liittyvät toisiinsa.
Empiirisessä osiossa käytiin läpi tutkimusmenetelmän ja kohderyhmän valinta ja valintojen perustelut sekä tutkimusprosessia. Tutkimuksen tuloksissa käytiin ensin läpi vastaajien taustatietoja, sen jälkeen tuloksia avattiin alaongelmien mukaisesti. Pää- ja alaongelmiin saatiin vastaukset eikä kyselyn kysymykset olleet tuottaneet turhaa tietoa. Tutkimuksesta selvisi, että vastaajat arvostivat oikeudenmukaisuutta, arvostusta ja palautteensaantia sekä tasa-arvoista kohtelua. Vastaajat olivat myös sitä mieltä, että henkilökohtainen bonus sekä työajanjousto ovat mieluisimpia palkitsemistapoja. Kyselyssä nousi ylös motivoivaksi tekijäksi yhteisöllisyys sekä suurin osa arvosti joustavuutta ja vapautta. Vastaajat nostivat tärkeäksi kommunikaation palkitsemisesta ja työasioista. Kehittymismahdollisuus oli myös yksi mieluisista, kun taas koulutusmahdollisuutta ei koettu kovinkaan mieleiseksi. Vähiten mieluisaksi koettiin stipendi, työtehtävien tuunaus sekä 50-vuotissyntymäpäivä palkallisena ja lahjakortti johonkin tiettyyn kauppaan/palveluun.
Pohdinnassa tehtiin johtopäätöksiä tutkimuksen tuloksista, jonka jälkeen pohdittiin tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta. Lopuksi peilailtiin omaa oppimista ja kehittymistä prosessin aikana ja jaettiin tutkimuksen jatkotutkimusehdotuksia.