Yritys X:n sisäinen työnantajamielikuva
Simonaho, Minttu (2024)
Simonaho, Minttu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298406
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy yritys X:n sisäisen työnantajamielikuvan tutkimiseen. Yritys X on hiihtokeskusalan yritys. Yritys toimii kausiluontoisesti, jolloin työntekijöissä esiintyy vaihtuvuutta kausien aikana. Opinnäytetyön aihe on rajattu tutkimaan sisäistä työnantajamielikuvaa, pois rajaten rekrytoinnin sekä ulkoisen työnantajamielikuva.
Yritys X:llä on kova halu olla parhain työnantaja toimimallaan alalla ja pyrkiä luomaan työpaikasta yhä halutumpi työpaikka. Sisäisen työnantajamielikuvan selvittäminen auttaa yritystä ymmärtämään tämän vahvuudet ja heikkoudet nykyisten työntekijöiden näkökulmasta. Teetetty tutkimus sisäisestä työnantajamielikuvasta tuo yritys X:lle arvokasta tietoa, jonka avulla yritys voi kehittää omaa toimintaansa ja näin sitouttaa tämänhetkisiä työntekijöitä palaamaan seuraavillakin kausilla. Tietoperustassa avataan sisäisen työnantajamielikuvan pää osa-alueita, kuten työn merkityksellisyyttä, esihenkilötyön tärkeyttä sekä sosiaalisen ja fyysisen ympäristön merkitystä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jonka linkki julkaistiin yrityksen intrassa. Yrityksen intran lisäksi kyselyyn ohjaavaa QR-koodia jaettiin eri työpisteissä. Kysely oli avoinna 19.3–2.4.2024. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, joka kokoaa numeraalisia tuloksia yhteen. Koska tutkimuksen perusjoukko oli melko pieni (76), tuloksia analysoitiin kvantitatiivisesta eli määrällisestä näkökulmasta ja näitä vastauksia täydennettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Kyselytutkimukseen vastasi 35 henkilö 76:sta, jolloin vastausprosentti oli melkein puolet (47 %).
Tutkimustulosten mukaan yritys X:n sisäinen työnantajamielikuva on tällä hetkellä melko hyvällä mallilla. Parannettavaa tulosten mukaan oli esihenkilötyössä sekä kommunikoinnissa. Vastaajat ovat toivoneet enemmän palautetta esihenkilöiltä sekä helppoa kommunikointia. Tulosten mukaan positiivista palautetta tutkimuksessa on saanut työyhteisön ilmapiiri sekä yhteenkuuluvuuden tunne. Työkavereita koskevat kysymykset ovat nousseet tuloksista positiivisesti esille. Tutkimus oli työyhteisössä toivottu ja herätti keskustelua työpisteillä.
Yritys X:llä on kova halu olla parhain työnantaja toimimallaan alalla ja pyrkiä luomaan työpaikasta yhä halutumpi työpaikka. Sisäisen työnantajamielikuvan selvittäminen auttaa yritystä ymmärtämään tämän vahvuudet ja heikkoudet nykyisten työntekijöiden näkökulmasta. Teetetty tutkimus sisäisestä työnantajamielikuvasta tuo yritys X:lle arvokasta tietoa, jonka avulla yritys voi kehittää omaa toimintaansa ja näin sitouttaa tämänhetkisiä työntekijöitä palaamaan seuraavillakin kausilla. Tietoperustassa avataan sisäisen työnantajamielikuvan pää osa-alueita, kuten työn merkityksellisyyttä, esihenkilötyön tärkeyttä sekä sosiaalisen ja fyysisen ympäristön merkitystä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jonka linkki julkaistiin yrityksen intrassa. Yrityksen intran lisäksi kyselyyn ohjaavaa QR-koodia jaettiin eri työpisteissä. Kysely oli avoinna 19.3–2.4.2024. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, joka kokoaa numeraalisia tuloksia yhteen. Koska tutkimuksen perusjoukko oli melko pieni (76), tuloksia analysoitiin kvantitatiivisesta eli määrällisestä näkökulmasta ja näitä vastauksia täydennettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Kyselytutkimukseen vastasi 35 henkilö 76:sta, jolloin vastausprosentti oli melkein puolet (47 %).
Tutkimustulosten mukaan yritys X:n sisäinen työnantajamielikuva on tällä hetkellä melko hyvällä mallilla. Parannettavaa tulosten mukaan oli esihenkilötyössä sekä kommunikoinnissa. Vastaajat ovat toivoneet enemmän palautetta esihenkilöiltä sekä helppoa kommunikointia. Tulosten mukaan positiivista palautetta tutkimuksessa on saanut työyhteisön ilmapiiri sekä yhteenkuuluvuuden tunne. Työkavereita koskevat kysymykset ovat nousseet tuloksista positiivisesti esille. Tutkimus oli työyhteisössä toivottu ja herätti keskustelua työpisteillä.