Myynnin psykologia osana myyjien motivaatiota
Rustholkarhu, Niklas (2024)
Rustholkarhu, Niklas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308494
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii motivaatiota ja sitä, miten erilaisten tarpeiden tyydyttäminen vaikuttaa siihen. Työssä tutkitaan myös, mitkä psykologiset tekijät vaikuttavat myyjien motivaatioon ja miten psykologiaa hyödyntäen myyjien motivaatiota voidaan parantaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myyntiprosessia, motivaatiota ja myynnin psykologiaa. Tietoa haettiin monipuolisesti hyödyntäen erilaisia lähteitä. Teoriaosuuden pohjalta lukija saa vahvan ymmärryksen opinnäytetyön aihealueista, jonka jälkeen siirrytään tutkimusosioon.
Tutkimusosio pohjautui haastatteluihin. Haastatteluissa esitetyt kysymykset pohjautuivat teoriaosuuden tietoihin ja niiden avulla saatiin tukea teoriaan. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja he toimivat hieman erilaisissa rooleissa myynnin parissa. Haastateltavilta kysyttiin samat kysymykset, samassa järjestyksessä. Haastateltavat eivät päässeet tutustumaan kysymyksiin etukäteen.
Työn lopussa analysoidaan opinnäytetyötä kokonaisuutena ja pureudutaan tutkimuksen tuloksiin. Lopussa käydään myös läpi johtopäätöksiä ja arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myyntiprosessia, motivaatiota ja myynnin psykologiaa. Tietoa haettiin monipuolisesti hyödyntäen erilaisia lähteitä. Teoriaosuuden pohjalta lukija saa vahvan ymmärryksen opinnäytetyön aihealueista, jonka jälkeen siirrytään tutkimusosioon.
Tutkimusosio pohjautui haastatteluihin. Haastatteluissa esitetyt kysymykset pohjautuivat teoriaosuuden tietoihin ja niiden avulla saatiin tukea teoriaan. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja he toimivat hieman erilaisissa rooleissa myynnin parissa. Haastateltavilta kysyttiin samat kysymykset, samassa järjestyksessä. Haastateltavat eivät päässeet tutustumaan kysymyksiin etukäteen.
Työn lopussa analysoidaan opinnäytetyötä kokonaisuutena ja pureudutaan tutkimuksen tuloksiin. Lopussa käydään myös läpi johtopäätöksiä ja arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta.